یونان دو مرکز دیگر برای نگهداری پناهجویان باز می‌کند

گروه‌های حقوق بشری مخالف زندانی کردن پناهجویان در کمپ‌های بی‌کیفیت هستند

یکی از کمپهای تعطیل شده در جزیره کوس یونان - ARIS MESSINIS / AFP

 یونان روز شنبه بیست و هفتم نوامبر (ششم آذر) دو مرکز دیگر را برای نگهداری پناهجویان در جزایر نزدیک ترکیه افتتاح کرد. افزودن این مراکز به کمپ‌های قبلی، به عنوان بخشی از سیاست سخت‌گیرانه‌ یونان برای مدیریت جریان‌های مهاجران به شمار می‌رود. ایجاد این سرپناه‌های جدید در شرایطی انجام می‌شود که گروه‌های حقوق بشر بارها از رفتار یونان در برخورد با مهاجران و شرایط بد زندگی آنها انتقاد کرده‌اند. 
نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان، درباره افتتاح مراکز جدید برای مهاجران در جزایر «کوس» و «لروس» اعلام کرد:‌ «این اقدام یکی از پایه‌های اصلی سیاست سختگیرانه اما منصفانه مهاجرتی ما است. ما سرانجام بحرانی را پشت سر گذاشتیم که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، بحرانی که نه یونان و نه اروپا نمی‌خواهند دوباره آن را تجربه کنند.»
به گفته او اکنون کمتر از ۶۰۰ پناهجو در این دو جزیره زندگی می‌کنند که در مقایسه با ۶۵۰۰ نفر در سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است.
مقامات یونانی می‌گویند که این کمپ‌ها شرایط زندگی پناهجویان را بهبود می‌بخشد و بار بحران مهاجرت را از روی جوامع محلی برمی‌دارد، در حالی که گروه‌های حقوق بشری از یونان خواسته‌اند در این مورد تجدید نظر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


موسسه پزشکان بدون مرز این مراکز را مانند زندان توصیف کرده است که مهاجران بدون دسترسی به امکانات لازم در آنجا حبس می‌شوند. دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا نیز در ماه مه به وزرای یونان نامه نوشت و اعلام نگرانی کرد که ماهیت بسته اردوگاه‌ها منجر به محرومیت طولانی‌مدت پناهجویان از آزادی شود.
پنج کمپ جزیره‌ای که در سال ۲۰۱۶ در یونان راه‌اندازی شدند، با هدف شناسایی سریع پناهجویان و مدیریت جریان عظیم مهاجران از سوریه، عراق و افغانستان شکل گرفتند، اما در رسیدگی به وضعیت مهاجران موفقیت چندانی نداشتند و تنها به محلی برای نگهداری مهاجران تبدیل شدند. وضعیت در برخی از این اردوگاه‌ها ازجمله لسبوس، خیوس و ساموس بسیار نابسامان است و پناهجویان در چادرهایی نامناسب زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش‌های رسیده از وضعیت پناهجویان یونان، در نوامبر ۲۰۱۸، ۲۰ هزار نفر در کمپ‌هایی زندگی می‌کردند که برای نگهداری حدود شش هزار نفر در نظر گرفته شده بود.

بیشتر از جهان