شرکت سی‌فارم آلمانی، تولید ماری‌جوانا را از شهرک حیرتان در بلخ آغاز می‌کند

سی‌فارم آلمان تایید کرده که با حکومت طالبان برای تولید ماری‌جوانا برای مصارف پزشکی به توافق رسیده است

عکس برگرفته از گزارش منتشر شده شرکت سی‌فارم آلمان

شرکت سی‌فارم گفته است در مرحله نخست تولید ماری‌جوانا برای مصارف پزشکی، سه میلیون یورو در حیرتان سرمایه‌گذاری می‌کند.

شرکت داروسازی «سی‌فارم» آلمان‌، در گزارشی گفته است با مسئولان طالبان بر سر قانونی‌سازی کاشت و برداشت ماری‌جوانا در افغانستان به توافق رسیده است و مرحله نخست تولید ماری‌جوانای پزشکی را از شهرک بندری حیرتان در بلخ آغاز می‌کند.

در گزارش جدید شرکت Cpharm آلمانی که یک نسخه آن به ایندیپندنت فارسی رسیده‌، آمده است که کار تولید ماری‌جوانا افغانستان در مرحله نخست با سرمایه‌گذاری سه میلیون یورو از شهرک بندری حیرتان در استان بلخ در شمال افغانستان آغاز می‌شود.

این شرکت گفت: قرارداد تولید ماری‌جوانا پزشکی، زمینه‌ای برای تغییر کشاورزی از کشت غیرقانونی خشخاش و شاهدانه به تولید قانونی شاهدانه باکیفیت بالا و به‌هدف استفاده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی است.

این شرکت در گزارش خود پیش‌بینی کرده است که تطبیق پروژه تولید ماری‌جوانا پزشکی در افغانستان، یکی از سودآورترین پروژه‌های این شرکت خواهد بود. بر اساس برآورد پژوهشگران این شرکت، افغانستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، ظرفیت بالایی در تولید ماری‌جوانا دارد. مراکش فعلا از مراکز عمده تولید ماری‌جوانا در جهان است، اما هر مترمربع زمین در افغانستان، می‌تواند چهار برابر یک مترمربع زمین در مراکش، ماری‌جوانا تولید کند. برآورد شرکت سی فارم این است که افغانستان می‌تواند ماری‌جوانا موردنیاز اروپا را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت، قبلا کشت و تولید ماری‌جوانا برای مصرف پزشکی را در مراکش، کانادا، قبرس و لتوسو اجرا کرده است و محصول تولید شده در مراکش و لتوسو را به برخی از کشورها ازجمله اسرائیل، بریتانیا و کانادا صادر کرده است.

در گزارش شرکت سی‌فارم آمده است که در توافق با طالبان‌ محصولات تولیدشده در داخل افغانستان با نشان رسمی افغانستان و به‌عنوان «تولید افغانستان، با کیفیت آلمان» به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر می‌شود. این شرکت تذکر داده است که طالبان باید برخی از شرایط را برای صادرات به کشورهای جهان تکمیل کند، اما مشخص نکرد که این شرایط شامل چه مواردی است.

این شرکت گفت که بخش نخست پروژه تولید ماری‌جوانا را از بلخ آغاز می‌کند و در شهرک بندری و تجاری حیرتان که از آن به‌عنوان یکی از مراکز امن و مطمئن برای سرمایه‌گذاری در افغانستان نام‌برده شده است، یک آزمایشگاه مجهز به فناوری‌های جدید، برای بررسی محصولات تولیدشده می‌سازد.

شرکت سی فارم گفته است: «ورنر زیمرمن، مدیرعامل شرکت، در نوامبر ۲۰۲۰ به افغانستان سفر کرد تا دریافت مجوز تولید ماری‌جوانای پزشکی را بررسی کند. حیرتان یک منطقه اقتصادی امن در استان بلخ با زیرساخت‌های خوب است که می‌تواند یک مکان مناسب برای شروع این کار باشد.»

حیرتان، یک شهرک تجاری در شمال افغانستان است که در مرز با ازبکستان واقع‌ شده است و یکی از بندرهای مهم تجاری افغانستان با آسیای میانه است. شرکت سی‌فارم گفته است، متخصصان آلمانی به‌آسانی می‌توانند به کارخانه و آزمایشگاه این شرکت در حیرتان دسترسی داشته باشند.

در سال ۲۰۱۷، در افغانستان قانونی تصویب شد که به حکومت اجازه می‌داد، مواد مخدر ضبط‌شده از قاچاقیان را به نهادهای معتبر جهانی که از مواد مخدر در زمینه تولید دارو استفاده می‌کنند بفروشد. دولت پیشین افغانستان تلاش‌هایی را در این زمینه آغاز کرده بود و ازجمله با شرکت سی‌فارم آلمانی که اکنون قرار است با طالبان کار کند، گفتگوهایی را آغاز کرد، اما تا قبل از فروپاشی به نتیجه نهایی نرسید.

با این حال در گزارش شرکت سی‌فارم آمده است که این شرکت تصمیم دارد ابتدا با کشاورزانی از شهرهای مختلف افغانستان که تجربه کاشت ماری‌جوانا در مزارعشان را دارند قرارداد ببندد و گیاهان مزارع آنان را دریافت کند. گیاهان دریافت شده از کشاورزان، در آزمایشگاه این شرکت در حیرتان بررسی و مواد THC و CBD از آن‌ها جدا می‌شوند. همچنین واحدهای سیار این شرکت، با کشاورزان در شهرهای مختلف همکاری خواهند کرد تا گیاهان تولیدی کشاورزان، کیفیت موردنیاز این شرکت را داشته باشند.

شرکت سی‌فارم گفته است، در مرحله بعد قرار است پنج هکتار زمین برای ایجاد مزرعه تولید ماری‌جوانا به شیوه گلخانه‌ای به این شرکت اختصاص داده شود و قرار است این مساحت در مراحل بعد به ۲۰ هکتار گسترش یابد.