اسرائیل نگران است ایران بدون محدودیت پروژه‌های هسته‌ای، تحریم‌ها را کاهش دهد 

رهبران اسرائیل بارها تهدید کرده‌اند که اگر دیپلماسی به بن‌بست بخورد، علیه ایران اقدام نظامی خواهند کرد

اسرائیل طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست، اما به‌دلیل دامنه و مدت محدود برجام، همواره با آن مخالف بوده است- RONEN ZVULUN / POOL / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد: «اسرائیل نگران است که ایران بدون توقف پروژه‌هایی با پتانسیل ساخت بمب، در مذاکرات مجدد هسته‌ای با قدرت‌های جهانی از کاهش تحریم‌ها برخوردار شود.»

او در آستانه آغاز مذاکرات وین برای احیای برجام، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اسرائیل از آمادگی برای رفع تحریم‌ها و اجازه دادن به ورود میلیاردها دلار به ایران در ازای محدودیت‌های ناچیز در حوزه هسته‌ای بسیار نگران است. این پیامی است که به آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز با اشاره به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در تحلیلی نوشت مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه بیست و نهم نوامبر (هشتم آذر) در وین انجام می‌شود تا آخرین تلاش‌ها برای نجات توافق هسته‌ای انجام گیرد.

ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد. این امر منجر به نقض متقابل توافق از سوی تهران شد.

اسرائیل که طرف مذاکرات نیست، با برنامه جامع اقدام مشترک مخالف بود، زیرا به اعتقاد آنها دامنه و مدت آن بسیار محدود بود. رهبران اسرائیل از مدت‌ها پیش تهدید کرده‌اند که اگر دیپلماسی به بن‌بست برسد، علیه ایران اقدام نظامی خواهند کرد. در سوی دیگر، جمهوری اسلامی می‌گوید که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

دور جدید مذاکرات هسته‌ای پس از وقفه‌ طولانی، بعد از انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران، که یک روحانی تندرو است، آغاز می‌شود.  اکنون کارشناسان کمی هستند که انتظار پیشرفت در مذاکرات را داشته باشند زیرا فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران در تلاشی آشکار برای به دست آوردن اهرم فشار علیه غرب افزایش یافته است.