فاوچی: هنوز در باره سویه جدید ویروس کرونا نمی‌شود نظر قطعی داد

تاکنون مواردی از ابتلا به این سویه جدید در بوتسوانا، هنگ‌کنگ، اسرائیل و بلژیک شناسایی‌شده است

دکتر آنتونی فاوچی، مشاور بیماری‌های همه‌گیر کاخ سفید- Getty Images via AFP

درحالی‌که جهان در تکاپوی مقابله با تهدید سویه جدید کووید-۱۹ است، دکتر آنتونی فاوچی، مشاور بیماری‌های همه‌گیر کاخ سفید می‌گوید برای قضاوت قاطع در مورد جدی بودن این ویروس خیلی زود است.

دکتر فاوچی در پاسخ به این سوال سی‌ان‌ان که آیا نشانه‌ای از انتشار «سویه ان‌یو» در ایالات‌متحده وجود دارد یا نه به جوابی دوپهلو اکتفا کرد: «‌البته هر چیزی ممکن است و ما دقیق نمی‌دانیم. هیچ نشانه‌ای  در حال حاضر وجود ندارد.»

او در ادامه توضیح داد جامعه علمی آمریکا در حال «افزایش هر چه بیشتر شناخت» خود در مورد این ویروس جهش یافته است که به‌سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است. تاکنون مواردی از ابتلا به این سویه جدید در بوتسوانا، هنگ‌کنگ، اسرائیل و بلژیک شناسایی‌شده است.

در حال حاضر فرض بر این است که عامل بیماری‌زا در بدن فردی دچار نقص دستگاه ایمنی ایجاد شده که دستگاه ایمنی‌اش قادر به از بین بردن ویروس نبوده است و به آن اجازه می‌دهد تا قبل از انتقال به شخص دیگر بارها و بارها جهش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سویه حاصله به دلیل تعداد جهش‌های بالایی که آن را از سویه اصلی متمایز می‌کند، به‌ویژه تغییرات پروتئین بسیار مهم تاج ویروس که واکسن‌های مختلف برای هدف قرار دادن آن طراحی‌شده‌اند، سویه بسیار نگران‌کننده‌ای است.

او گفت: «وقتی جهشی را بررسی می‌کنیم، به نشانه‌هایی می‌رسیم که می‌توانیم بر اساس آن پیش‌بینی کنیم آیا از واکنش دستگاه ایمنی فرار خواهد کرد یا نه. کاری که باید انجام دهیم این است که باید توالی خاص ویروس را به دست آوریم، آن را به روشی منحصربه‌فرد در آزمایشگاه قرار دهیم تا بتوانیم پادتن‌های مختلف را روی آن آزمایش کنیم تا بتوانیم پیش‌بینی کنیم که آیا ممکن است از واکنش ایمنی فرار کند، تا واقعا بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم. در حال حاضر داده‌ها را به کمک همکاران آفریقای جنوبی‌ جمع‌آوری می‌کنیم تا بتوانیم مستقیما آن را آزمایش کنیم. پس در حال حاضر هشدار می‌دهیم که شاید مشکل‌ساز باشد، ولی مطمئن نیستیم. وقتی آزمایش را انجام دهیم، مطمئن خواهیم شد ... پاسخ این است که در حال حاضر نمی‌دانیم، اما مطمئنا خواهیم فهمید.»

شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی.

دکتر آنتونی فاوچی به نیو‌دِی @NewDay پیوست و گفت: «در ارتباط بسیار فعالی» با همکاران آفریقای جنوبی خود است... روند سیالی است. مسئله‌ای است که حالا و بیشتر و بیشتر داریم آن را می‌شناسیم.»

انتظار می‌رود تا هشت هفته طول بکشد تا تصویر کاملی از اثرات این سویه شکل بگیرد، با این حال سرعت وقوع رخدادها زیاد است. بلژیک اولین کشور اروپایی بود که بلافاصله پس از تشخیص این سویه جدید در آفریقای جنوبی ابتلای یک شهروندش به آن را تایید کرد. حالا کمیسیون اروپا پیشنهاد داده تمام اعضای اتحادیه اروپا تا اطلاع ثانوی ورود مسافران را از کشورهایی که این سویه در آن‌ها دیده شده است، ممنوع کنند.

دکتر فاوچی به‌نوبه خود از این فکر استقبال کرد که بسته به‌آنچه درباره قابلیت‌های این سویه در هفته‌های آینده کشف می‌شود نیاز به اعمال محدودیت وجود خواهد داشت.

وی گفت «واضح است که به‌محض حصول اطلاعات بیشتر هرچه زودتر تصمیم خواهیم گرفت. همیشه باید این گزینه‌ها را روی میز گذاشت، اما تا وقتی‌که دلایل علمی نداشته باشیم نباید بگوییم می‌خواهیم این کار را بکنیم. به همین علت است که الان عجله داریم زودتر به داده‌های علمی دست پیدا کنیم و درباره چنان چیزی با آگاهی و دید باز تصمیم بگیریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان