آمریکا «فارک» کلمبیا را از فهرست تروریستی خارج کرد

شماری از جمهوری‌خواهان با انتقاد از این تصمیم، آن را شاهدی بر متحد شدن بایدن با به‌اصطلاح «کمونیست‌ها» خوانده‌اند

دیوارنگاره‌ای از آلفونسو کانو، فرمانده پیشین گروه فارک، و دو تن از یارانش در کلمبیا- Raul ARBOLEDA / AFP

دولت بایدن در واکنش به اجرای توافق‌نامه صلح ۲۰۱۶ که به جنگ داخلی در کلمبیا پایان داد، ضمن بازبینی فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات‌متحده، گروه شورشی چپ‌گرای موسوم به فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) را از این فهرست حذف می‌کند.

اوایل هفته جاری، رویترز گزارش داد مقامات ایالات‌متحده قصد دارند نام فارک (مخفف نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) را از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه این کشور حذف کنند. حدود ربع قرن است که نام این گروه در این فهرست ثبت‌ شده است. ایالات‌متحده قصد دارد نام دو گروه انشعابی دیگر موسوم به لاسگوندا مارکیتالیا و فارک-ای‌پی را به این فهرست اضافه کند.

این دو گروه انشعابی، توافق‌نامه صلح مذکور را نپذیرفته‌اند و همچنان دست به اقدامات مسلحانه علیه دولت کلمبیا می‌زنند، در حالی‌که بسیاری از هم‌قطاران سابقشان در فارک هم‌اکنون در دولت‌ کلمبیا کار می‌کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در سخنرانی گزارش روزانه‌ این وزارتخانه گفت، مقامات «فرایند مشورت با کنگره را در مورد اقدامات در دست انجام در رابطه با فارک آغاز کرده‌اند.» اما نگفت که حذف نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی بخشی از این اقدامات است یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تحولات سیاسی در کلمبیا از زمان انعقاد پیمان صلح با میانجی‌گری ایالات‌متحده در کنار قانون ایالات‌متحده، تلاش‌های واشینگتن برای کمک به بوگوتا را با دردسرهایی مواجه کرده است.

به گزارش رویترز، مقامات دولت بایدن و کلمبیا توافق دارند که نگه‌داشتن نام فارک در فهرست سازمان‌های تروریستی موجب پیچیده شدن شرایط کمک ایالات‌متحده به یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانانش در آمریکای جنوبی می‌شود، زیرا بسیاری از اعضای فارک اسلحه را کنار گذاشته‌اند و مشغول فعالیت در عرصه سیاست و اقتصاد کلمبیا شده‌اند.

اعطای کمک یا انجام معامله با هر نهادی که اعضای فارک در آن دستی داشته باشند، طبق قانون ایالات‌متحده ممنوع است.

شماری از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه با انتقاد از این تصمیم، آن را شاهدی بر متحد شدن آقای بایدن با به‌اصطلاح «کمونیست‌ها» خوانده‌اند، اما دولت ایالات‌متحده هر زمان که گروهی بر اساس پیمان‌های صلح دست از اقدامات خصمانه بردارد، آن گروه را از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی خارج می‌کند. چنین کاری باعث دردسرهای سیاسی هم نمی‌شود، زیرا شماری از بلندپایگان سیاست بین‌الملل زمانی از اعضای رسمی گروه‌های تروریستی بوده‌اند.

یکی ازاین گروه‌ها، یعنی کنگره ملی آفریقا در پی انتخابات سال ۱۹۹۴ آفریقای جنوبی که به حاکمیت آپارتاید در دوران حکومت اقلیت سفیدپوست پایان داد در جایگاه حزب حاکم این کشور قرار گرفت.

وزارت خارجه دولت رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده، کنگره ملی آفریقا را در سال ۱۹۸۸ در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد و تا سال ۲۰۰۸ که با رای کنگره ایالات‌متحده از این فهرست خارج شد، در این فهرست سیاه بود.

تا زمانی که کنگره ملی آفریقا در فهرست سیاه قرار داشت، سیاست‌مداران بلندپایه آفریقای جنوبی که عضو این حزب بودند باید برای ورود به ایالات‌متحده مجوز مخصوص دریافت می‌کردند. ازجمله نلسون ماندلا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۱۹۹۳ که از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بود.

© The Independent

بیشتر از جهان