وزیر جدید:‌ سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در آموزش و پرورش ندارند

۱۹۴ نماینده مجلس به سومین گزینه پیشنهادی ابراهیم رییسی برای وزارتخانه آموزش و پرورش رای مثبت دادند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، یکشنبه هفتم آذر، با ۱۹۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۶۸ رای مأخوذه، به یوسف نوری گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند.

نوری، سومین گزینه‌ پیشنهادی ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بود.

بعد از اینکه نمایندگان مجلس به حسین باغگلی و مسعود فیاضی برای نشستن بر صندلی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند، رئیس دولت سیزدهم، چهارشنبه بیست و ششم آبان‌ برای سومین بار گزینه پیشنهادی‌اش برای این وزارتخانه را به مجلس معرفی کرد. 

یوسف نوری در حالی توانسته از مجلس رای اعتماد بگیرد که بعد از انتشار سوابق فعالیت‌هایش، با انتقادها و تمسخر کاربران فضای مجازی مواجه شد. در کارنامه سوابق شغلی وزیر جدید پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، در کنار عبارت‌هایی مثل «دبیر ستاد اقامه نماز»، «متخصص گردشگری کودک»، «مسئول خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی»، «مربی پرورشی مدارس استان ایلام» و «عضو موسس هیات رزمندگان استان ایلام» تنها چند سمت جدی اجرایی دیده می‌شود.

یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام است. او دکترای مدیریت گردشگری از دانشگاه علامه طباطبایی دارد، در دوره کارشناسی در رشته برنامه‌ریزی امور تربیتی تحصیل کرده و کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت دولتی گذرانده است.

نمایندگان موافق و مخالف چه گفتند؟
جلسه رای اعتماد به شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش با اعلام رای مثبت کمیسیون آموزش شروع شد. رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش با بیان اینکه این کمیسیون بعد از بررسی دقیق برنامه‌ها و دیدگاه‌های یوسف نوری با او موافق است، گفت: «ایشان به بسیاری از چالش‌های آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای آموزشی و کم‌توجهی به وضعیت معیشتی و حقوق دریافتی معلمان آشنا بوده و ایده‌های تحولی در حوزه تعلیم و تربیت ارائه کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به دفاع از برنامه‌های یوسف نوری پرداخت. حسن نوروزی که اظهارات اخیرش در باره کشته‌شدگان آبان با واکنش‌های منفی گسترده‌ای مواجه شد، در جلسه رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش، با انتقاد از دولت‌های پیشین گفت: «زمانی آموزش و پرورش در اختیار کارگزاران سازندگی، ۸ سال در اختیار جبهه دوم خرداد، ۸ سال در اختیار جبهه تدبیر و امید بود و وضعیت فعلی را بر آن تحمیل کردند. امروز باید وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپاریم که مدارک تحصیلی او از فوق دیپلم تا دکتری با اهداف این وزارتخانه ارتباط دارد و بیانگر این است که فردی فرهیخته از جنس آموزش و پرورش عنان مدیریت را در دست می‌گیرد.»

علی‌اکبر بسطامی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با یوسف نوری سخن گفت. او با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش «مرد روزهای خوف و خطر است»، تاکید کرد: «حاج یوسف نوری محور وحدت نیروهای انقلاب، خط‌شکن زمان جنگ و معلم ارزنده دوران‌های خوف و خطر در جبهه‌ها بود که به لطف دولت آیت‌الله رئیسی بعد از چهل و اندی سال به عنوان وزیر انقلابی در بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور از خطه ایلام انتخاب شده است.»

موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز نماینده دیگری بود که در موافقت با وزیر پیشنهادی سخن گفت و او را دارای سوابقی درخشان و از رزمندگان معاصر جبهه‌های جنگ معرفی کرد. 

در سوی مقابل، مخالفان یوسف نوری به کافی و کارآمد نبودن برنامه‌های پیشنهادی او اشاره کردند.

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور، در مجلس با طرح سوال‌هایی از وزیر پیشنهادی، گفت:‌ «متاسفانه برنامه‌های ارائه شده از سوی شما عملیاتی نیست. مجلس تصمیم گرفته که به شما رای دهد اما بنده به عنوان یک معلم از شما می‌پرسم که برای چالش‌های جدی این وزارتخانه کلیدی چه برنامه‌ای دارید؟»

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر نیز اعلام کرد که در مخالفت با یوسف نوری سخن می‌گوید، اما ضمن انتقادهایی کلی از وضعیت فعلی آموزش و پرورش، به طرح پرسش‌هایی از وزیر پیشنهادی در باره حذف کنکور، بهبود وضعیت مدارس و سند تحول بنیادین بسنده کرد.

نوری:‌ سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در آموزش و پرورش ندارند

یوسف نوری، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خودش گفت: «از اولین و ضروری‌ترین اقداماتی که پیگیری خواهم کرد، کارآمدی شورای عالی آموزش و پرورش است. این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضا با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.»

او همچنین در بخشی از سخنانش تاکید کرد: «آموزش و پرورش ما می‌تواند و باید دانش‌آموزانی با الگوی شهید سلیمانی در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، زیستی و هنری تربیت کند. شهدای علمی ما مثل احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد و دیگر شهدای هسته‌ای تربیت‌یافته مکتب شهید سلیمانی هستند.»

یوسف نوری در ادامه با انتقاد از این که آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است، گفت: «شرایط به گونه‌ای است که تاریخ را سلسله‌ای تدریس می‌کنند، نه به عنوان مجموعه‌ای از اتفاقات عبرت‌آموز. در برنامه‌های من به این مهم توجه شده که با قدرت علوم تربیتی را با کمک صاحب‌نظران به دوره اوج خود برسانم. اگر توانستیم «دانش‌آموزی ولایی» تربیت کنیم که حریت و آزادی‌خواهی را با دفاع از حق و حقیقیت همراه سازد، به آموزش و پرورش تراز انقلاب اسلامی نزدیک شده‌ایم.»