مورد پیچیده جفری اپستین، پیچیده‌تر می‌شود

رسوایی در ام‌آی‌تی؛ کمک‌های مخفیانه مالی جفری اپستین برملا شد

جوی ایتو، مدیر سابق موسسه پژوهشی مدیا لب / JOHN MACDOUGALL / AFP

انتشار گزارش افشاگرانه رونان فارو، روزنامه‌نگار کاوش‌گر و برنده جایزه پولیتزر، در مجله نیویورکر، بمب خبری روزهای گذشته در حوزه فن‌آوری بود که پی‌آمدها و واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته و همچنان دارد. این گزارش درباره کمک‌های مخفیانه مالی جفری اپستین، سرمایه‌گذار میلیاردر نیویورکی، با پیشینه‌ای سیاه از جرایم جنسی مرتبط با دختران زیر ۱۸ سال، به مرکز تحقیقاتی «مدیا لب» در دانشگاه ام‌آی‌تی است، که از معتبرترین مراکز پژوهشی دنیا در حوزه تکنولوژی‌های پیش‌رفته است.

جفری اپستین نزدیک به یک ماه پیش (۱۰ اوت برابر با ۱۹ مرداد) در سلول انفرادی‌اش در زندانی در منهتن نیویورک که مجرمان مخوفی نظیر ال‌چاپو هم در آن تحت تدابیر ویژه امنیتی محبوس و زیر نظرند، خود را به طناب دار آویخت تا از محاکمه‌ای که دست‌کم حبس ابد برایش در پی داشت بگریزد، اما اتهامات سنگین مطرح‌شده علیه او پیرامون قاچاق دختران نوجوان و بهره‌کشی سازمان‌یافته جنسی در جزیره خصوصی‌اش در کارائیب، موجب شده  پس از مرگ‌اش هم همه کسانی که با او در ارتباط بوده‌اند زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کم‌تر از یک روز پس از انتشار گزارش افشاگرانه نیویورکر که در آن با استناد به چندین ایمیل که میان مدیر مدیا لب و کارکنان این مجموعه درباره ضرورت پنهان نگاه داشتن هویت جفری اپستین به‌عنوان یکی از ‌بزرگ‌ترین حامیان مالی آن‌ها رد و بدل شده، جوی ایتو، مدیر مدیا لب و پروفسور ام‌آی‌تی، از همه سمت‌های خود استعفا داد. جوی ایتو علاوه بر استعفا از همه سمت‌هایش در ام‌آی‌تی، از هیات مدیره مجموعه نیویورک‌ تایمز و بنیاد مک‌آرتور هم استعفا داد.

محتوای ایمیل‌های رد و بدل شده و اسنادی که نیویورکر منتشر کرده، تکان‌دهنده است. جوی ایتو و همکارانش برای اشاره به جفری اپستین که در طول یک دهه گذشته نزدیک به هشت میلیون دلار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مدیا لب کمک مالی کرده، از نام «والدمورت» (شخصیتی در داستان هری پاتر) و یا «اسمش را نبر»‌ یاد می‌کردند. همه این‌ها در حالی بود که جفری اپستین در پایگاه داده حامیان مالی دانشگاه ام‌آی‌تی، به عنوان «حامی رد صلاحیت شده» ثبت شده بود.

ساعتی پس از استعفای جوی ایتو، رافائل ریف، رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی، اتهام‌های مطرح‌شده در گزارش نیویورکر را «عمیقا ناراحت‌کننده» خواند و دستور داد تحقیقات مستقل از سوی یک شرکت حقوقی برجسته در اسرع وقت انجام شود. رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی پیش‌تر اعلام کرده بود که در طول ۲۰ سال گذشته در مجموع ۸۰۰ هزار دلار کمک مالی از اپستین دریافت کرده، در حالی که گزارش نیویورکر نشان می‌دهد مجموع کمک‌های مالی‌ و هدایایی که به واسطه اپستین یا مستقیم از طرف او ارائه شده نزدیک به هشت میلیون دلار است.

واسطه‌گری میان میلیاردرها و مدیا لب؛ بیل گیتس در مظان اتهام

 

رونان فارو در گزارش افشاگرانه‌اش در نیویورکر می‌گوید جفری اپستین به عنوان واسطه‌ای میان میلیاردرها و مجموعه مدیا لب فعال بوده است. او شخصیت‌هایی نظیر بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و از ثروتمندترین مردان جهان در چند دهه گذشته، و لئون بلک، از غول‌های دنیای سرمایه‌گذاری را متقاعد کرده که در مقطعی به ترتیب ۲ میلیون و ۵/۵ میلیون دلار به مجموعه مدیا لب هدیه کنند. در طول این مدت، جوی ایتو و مجموعه تحت مدیریت‌اش فعالانه کوشیده‌اند تا هویت اپستین را به عنوان واسطه اصلی، پنهان نگه دارند.

یکی از کارگزاران بیل گیتس همان زمان در نامه‌ای به مدیریت مدیا لب نوشت که آقای گیتس نمی‌خواهد نام‌اش در هیچ یک از بحث‌های عمومی مرتبط با این کمک مالی مطرح شود. حالا یکی از سخن‌گویان بنیاد بیل و ملیندا گیتس می‌گوید: «هر گونه ادعایی مبنی بر این‌که تخصیص بودجه‌های بیل گیتس به واسطه یا سفارش جفری اپستین بوده، بی‌پایه و نادرست است». رسانه‌ها اما در بحبوحه این رسوایی، به سادگی از این جزئیات نمی‌گذرند و به نظر می‌رسد آتش این ماجرا به زودی دامن بنیاد بیل و ملیندا گیتس را هم خواهد گرفت.

گذشته از این‌ها،‌ جوی ایتو در روز استعفای خود اعلام کرد جدا از پذیرش کمک‌های مالی اپستین به مدیا لب، ۱/۲ میلیون دلار هم برای مجموعه سرمایه‌گذاری تحت مدیریت خود از جفری اپستین دریافت کرده است.

همه این‌ها در حالی است که جفری اپستین از سال ۲۰۰۸ به عنوان مجرم جنسی شناخته شده بوده و با پذیرش اتهام‌ها علیه خود، در توافق با دادگاهی در فلوریدا، ۱۳ ماه حبس را پذیرفت؛ حبسی که گفته می‌شود به جای پشت میله‌های زندان، بیش‌تر در دفتر کار خود در شهری ساحلی در فلوریدا گذراند.

توافقی بحث‌برانگیز که افشای جزئیات‌اش نزدیک به دو ماه پیش (در میانه ژوئیه ۲۰۱۹) منجر به استعفای الکساندر آکوستا، وزیر کار دولت دونالد ترامپ شد. او در زمان توافق جفری اپستین با دادگاه، دادستان میامی بود و در پرونده‌ای که بهره‌کشی جنسی از ۴۰ دختر نوجوان زیر ۱۸ سال یکی از موارد اتهامی‌اش بود و می‌توانست حبس ابد برای جفری اپستین در پی داشته باشد، او را از مخمصه رهاند.

مورد پیچیده جفری اپستین، پیچیده‌تر می‌شود

پرونده اپستین پرونده‌ای پیچیده است که تاکنون به استعفای یک وزیر دولت ترامپ منجر شد و اعلام برائت دو رئیس‌ جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ و بیل کلینتون را در پی داشت. گفته می‌شود بیل کلینتون رابطه دوستی نزدیکی با اپستین داشته و بارها در جت شخصی و جزیره خصوصی او همراهش بوده است.

همین نزدیکی سبب شد بلافاصله پس از انتشار خبر خودکشی اپستین، دونالد ترامپ توییتی را بازنشر کند که نویسنده‌اش مدعی بود خودکشی تحت مراقبت‌های ویژه ناممکن بوده و احتمالا دست خانواده کلینتون در پس این ماجراست. این در حالی است که دونالد ترامپ خودش هم با جفری اپستین حشر و نشر و مناسباتی داشته که هنوز جزئیاتی درباره آن منتشر نشده است.

افشاگری پیرامون کمک‌های پنهان مالی اپستین به مدیا لب، حالا در میان دانشمندان و مسئولان ام‌آی‌تی و دیگر نهادهای برجسته آکادمیک در آمریکا بحث‌هایی جدی درباره پول‌ها و هدایایی برانگیخته که با اهداف گوناگون از سوی میلیاردرها به سوی موسسات تحقیقاتی سرازیر می‌شود. ایوگنی موروزوف، روزنامه‌نگار تکنولوژی، رسوایی اپستین در ام‌آی‌تی را «نشان‌گر ورشکستگی اخلاقی نخبگان دنیای تکنولوژی» خواند.

مدیا لب دانشگاه ام‌آی‌تی در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد و در طول این ۳۳ سال بیش از یک میلیارد بودجه از منابع گوناگون دریافت کرد. بر خلاف دیگر بخش‌های ام‌آی‌تی، مدیا لب توسط کنسرسیومی از ۸۰ کمپانی فعال در دنیای فن‌آوری تاسیس شد که صرف‌نظر از نتیجه، برای خلاقیت و پیش‌گامی آن در حوزه‌های تکنولوژیک پول می‌دادند. بودجه سالانه این مرکز در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۵ میلیون دلار بود.

برخی از کارکنان مدیا لب در طول سال‌های گذشته در اعتراض به پذیرش کمک‌های مالی اپستین و پنهان‌کاری‌های پیرامون‌اش، داوطلبانه به همکاری خود با این موسسه تحقیقاتی پایان داده‌اند. به اعتقاد آنها «پذیرش هدایای یک پدوفیل، غیرقابل‌پذیرش» بوده است.

ایثان زاکرمن، مدیر مرکز پژوهشی رسانه‌های مدنی در دانشگاه ام‌آی‌تی و نیتان توماس، پروفسور مهمان مدیا لب که هر دو از دیرباز کمک‌های شایانی به توسعه مدیا لب کرده‌اند، دو هفته پیش در نامه‌ای اعتراضی اعلام کرده بودند که به زودی همه روابط کاری خود با این مرکز را قطع خواهند کرد.

حالا بمب ساعتی «دریافت محرمانه کمک‌ها از سوی پدوفیلی به نام جفری اپستین» منفجر شده و جوی ایتو اولین کسی است که این رسوایی دامن او را گرفته. پیش‌بینی می‌شود که قربانی‌های بزرگ‌تری هم در راه باشند. رسانه‌ها همه افراد درگیر، از رافائل ریف، رئیس دانشگاه ام‌آی‌تی گرفته تا بیل گیتس و لئون بلک را موشکافانه زیر نظر دارند. واکنش‌های این افراد و نتیجه تفحص‌هایشان ابعاد ماجرا را در روزها و هفته‌های آتی روشن‌تر خواهد کرد.

بیشتر از جهان