کشورهای آسیایی مرزهای خود را به روی جنوب آفریقا می‌بندند

تایلند به مسافران کشورهای آفریقایی اجازه نمی‌دهد از برنامه مسافرتی تازه این کشور بهره‌مند شوند که به مسافران واکسینه‌شده اجازه می‌دهد بدون قرنطینه سفر کنند

صف مسافران در فرودگاه ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱- Phill Magakoe / AFP

آفریقای جنوبی می‌گوید این کشور به‌جای آن که برای شناسایی سویه تازه کووید-۱۹ مورد تشویق قرار بگیرد، تنبیه می‌شود.

روز جمعه، ۲۶ نوامبر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نگران این سویه تازه است. در پی یافته‌ شدن نمونه‌هایی از مبتلایان به این سویه در برخی از کشورها، اروپا و آسیا به سرعت در حال بستن راه‌های پروازی خود با کشورهای جنوبی قاره آفریقا هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی از هلند، صدها مسافر که از آفریقای جنوبی به آن کشور پرواز کرده‌اند، برای ردگیری این سویه تازه مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. مقامات هلندی گفته‌اند که ۶۱ مسافر از دو پرواز شرکت هواپیمایی KLM به بیماری کووید-۱۹ مبتلا بوده‌اند و اکنون در هتلی در نزدیکی فرودگاه آمستردام قرنطینه شده‌اند.

بیانیه ‌وزارت خارجه آفریقای جنوبی که امروز شنبه منتشر شده است، به شدت از ممنوعیت‌های تازه پروازی انتقاد کرده است. این بیانیه اعلام کرده است که دانش پیشرفته آن کشور به شناسایی این سویه کمک کرده است و باید قدردانی جهان را در پی داشته باشد، نه تنبیه بین‌المللی. این بیانیه افزوده است که برخورد کشورهای دنیا با آن کشور در مقایسه با دیگر کشورهایی که سویه‌های نوینی از بیماری کووید-۱۹ در آن‌ها یافت شده، کاملا متفاوت است.

یک مقام اتحادیه آفریقا به بی‌بی‌سی گفته است که تقصیر سویه‌های نوین بیماری به گردن کشورهای در حال توسعه انداخته می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفته است: «آنچه اکنون دارد رخ می‌دهد ناشی از ناتوانی جهانی در واکسیناسیون عادلانه، اضطراری و بی‌درنگ است.»

این مقام آفریقایی افزوده است: «این ممنوعیت‌‌های پروازی مبتنی بر سیاست است، نه دانش، و اشتباه است. چرا ما داریم همه درها را به روی آفریقا می‌بندیم، درحالی که این ویروس پیشاپیش در هر سه قاره دیده شده است؟»

جز کشورهایی مانند بریتانیا، استرالیا، کانادا، و ایالات متحده آمریکا، برخی کشورهای آسیایی نیز ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های پروازی برقرار کرده‌اند.

ژاپن اعلام کرده است که از شنبه مسافرانی که از کشورهای جنوب آفریقا می‌آیند، باید ده روز قرنطینه شوند و در این مدت چهار بار آزمایش دهند.

هند دستور داده است که آزمایش‌ها و ‌پایش‌های سختگیرانه‌تری درباره کسانی که از آفریقای جنوبی، بوتسوانا، و هنگ کنگ به این کشور می‌آیند، اعمال شود.

مقامات تایلند نیز امروز، شنبه ۲۷ نوامبر، اعلام کرده‌اند که از آغاز دسامبر ممنوعیت پروازی درباره کشورهای بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی، و زیمبابوه اعمال می‌کنند.

مقامات این کشور گفته‌اند که مسافران کشورهای آفریقایی اجازه نخواهند داشت از برنامه مسافرتی تازه آن کشور بهره ببرند که به مسافران واکسینه شده اجازه می‌دهد بدون قرنطینه سفر کنند.

سریلانکا نیز گفته است که به مسافران شش کشور جنوب آفریقا اجازه ورود به خاک آن کشور ‌نمی‌دهد و هر کس از آن کشورها در دو روز گذشته وارد سریلانکا شده باشد، باید ۱۴ روز در قرنطینه شود.

هواپیمایی قطر نیز روز شنبه اعلام کرد که به دلیل نگرانی از این سویه کووید-۱۹، از پذیرش مسافرانی از کشورهای آفریقای جنوبی، زیمبابوه، و موزامبیک معذور است.

بیشتر از جهان