بیماری مشترک انسان و دام از دوران نئاندرتال‌ها وجود داشت

فسیل «پیرمرد لاشاپل» در سال ۱۹۰۸ در غاری در فرانسه کشف شد

تب مالت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود- STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

دانشمندان در حین بررسی مجدد یک فسیل نئاندرتال، متوجه یکی از اولین نمونه‌های سرایت بیماری از حیوان به انسان شدند.

این فسیل که به «پیرمرد لاشاپل» معروف است، در سال ۱۹۰۸ در غاری در نزدیکی دهکده فرانسوی «لا شاپل او سن» کشف شد.

به گفته محققان، از جمله مارتین هائوسلر از دانشگاه زوریخ آلمان، این اولین فسیل تقریبا کامل انسان ماقبل تاریخ است که تاکنون کشف شده و بیش از همه موارد دیگر مطالعه و بررسی شده است.

مطالعات قبلی نشان داد که این انسان حدود ۵۰ هزار سال پیش، در اواخر دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود مرده است و استئوآرتریت پیشرفته (شایع‌ترین نوع آرتروز،)در ستون فقرات و مفصل ران خود داشته است، اما همه بدشکلی‌های اندام او را نمی‌توان با ساییدگی ناشی از آرتروز توضیح داد.

در مطالعه جدیدی که ماه گذشته در مجله «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شد، دانشمندان دریافتند که برخی از این تغییرات بیماری‌گون، به دلیل التهاب ناشی از بیماری باکتریایی تب مالت بوده است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری گاوها را مبتلا می‌کند و انسان‌ها در تماس مستقیم با حیوانات آلوده به آن، مبتلا می‌شوند.

دانشمندان در ضایعات بیماری‌زا و فرسایش در نمونه ستون فقرات این انسان باستانی که به همان دسته آدم‌سان انسان امروزی تعلق دارد، نشانه‌های مشخصی از تب مالت را یافتند. 

دانشمندان در گزارش خود از آن مطالعه نوشتند: «این نشان‌دهنده اولین شواهد مطمئن از این بیماری مشترک انسان و دام در تکامل آدم‌سانان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تب مالت، که امروزه هنوز هم شایع است، باعث تب، درد عضلانی، و تعریق شبانه می‌شود که از هفته‌ها تا سال‌ها طول می‌کشد. محققان حدس می‌زنند که این بیماری ممکن است از طریق قصابی یا خوردن گوشت خام حیوان، به نئاندرتال‌ها منتقل شده باشد.

در بسیاری از موارد، این بیماری همچنین می‌تواند باعث درد مفاصل و التهاب بیضه‌ها شود که ممکن است منجر به ناباروری و نیز التهاب دریچه‌های قلب شود که شایع‌ترین علت مرگ بر اثر تب مالت است.

تب مالت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود. ابولا و کرونا نیز از دیگر نمونه‌های این رده از بیماری‌ها هستند.

بر اساس این مطالعه، باکتری‌هایی که باعث تب مالت می‌شوند، در شمار وسیعی از حیات وحش، از جمله گوسفند وحشی، بز، گاو، گاومیش کوهان‌دار اروپایی، گوزن شمالی، و گراز وحشی، یعنی همان حیواناتی که اجزای مهم رژیم غذایی نئاندرتال‌ها محسوب می‌شوند، گزارش شده است.

دانشمندان در این مطالعه نوشتند: «نئاندرتال‌ها احتمالا در طی قصابی حیوانات شکارشده، نه چندان متفاوت با اشکال خشونت‌بار کشتارگاهی امروزی، یا با خوردن گوشت خام، به تب مالت مبتلا شده‌اند.»

اما از آنجایی که «پیرمرد لاشاپل» تا ۶۰ سالگی عمر کرده است (که در آن دوره، سنی بسیار بالا بوده است)، محققان گمان می‌کنند که او ممکن است به نوع خفیف‌تری از این بیماری مبتلا شده بوده باشد.

© The Independent

بیشتر از علوم