تجارت با انبار باروت؛ بازار فروش تسلیحات آمریکایی در افغانستان گرم است

در سه ماه اخیر، ویدیوهای متعددی از انتقال خودروها و ادوات نظامی ارتش پیشین افغانستان به پاکستان منتشر شده است

به نظر می‌رسد که قاچاقچیان بزرگ اسلحه برای خرید تسلیحات مهم و قیمتی به‌جا‌مانده از نیروهای ناتو در افغانستان، صف کشیده‌اند‌ـ WAKIL KOHSAR / AFP

در پی انتشار تصاویری از انتقال نفربرهای زرهی  به‌جا‌مانده از ارتش دولت پیشین افغانستان در جاده‌های پاکستان و کشف محموله‌ بزرگی از تسلیحات آمریکایی که قرار بود به پاکستان منتقل شود، سعید خوستی، از سخنگویان طالبان، با انتشار یک پیام، اقدام طالبان به فروش تجهیزات نظامی را تکذیب کرد.

در سه ماه گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بارها ویدیوها و عکس‌هایی از انتقال خودروها و ادوات نظامی به‌جا‌مانده از نظامیان دولت پیشین افغانستان به شهرهای گوناگون پاکستان و ایران منتشر شده است. عکس‌ها و ویدیوهای منتشرشده را کاربران رسانه‌های اجتماعی گرفته‌اند و همرسان کرده‌اند. در آخرین مورد، پنجشنبه ۴ آذر، عظیم امیری، یک مهاجر افغان که در اسلام‌آباد زندگی می‌کند، با ارسال عکس‌هایی گفت که ده‌ها خودرو زرهی به‌جا‌مانده از ارتش دولت پیشین افغانستان را در شاهراه پیشاور-اسلام‌آباد، دیده است. عظیم عکس‌هایی را نیز از جریان انتقال این نفربرهای زرهی در شاهراه سری‌نگر (Serinegar Highway) در اسلام‌آباد منتشر کرد و افزود که نشانه‌های پرچم ملی افغانستان هنوز روی برخی از این نفربرهای زرهی دیده می‌شود. 

عظیم که از چند سال پیش بدین سو در اسلام‌آباد زندگی می‎‌‌کند، به ایندیپندنت فارسی گفت: «این وسایط نظامی، ابتدا از افغانستان وارد پیشاور شده و سپس به اسلام‌آباد منتقل شده‌اند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سه ماه اخیر، ویدیوهای متعددی از انتقال خودروها و ادوات نظامی ارتش پیشین افغانستان به پاکستان منتشر شده است و در آن‌ها به‌روشنی دیده می‌شود که ده‌ها خودرو نظامی از افغانستان به داخل پاکستان انتقال می‌یابند. اوایل سپتامبر، تصاویری از خودروهای نظامی ارتش دولت پیشین افغانستان در ایران نیز منتشر شدند که در پی آن، سخنگویان طالبان گفتند آن تصاویر مربوط به نظامیانی بوده است که در جریان سقوط شهرهای مرزی، به ایران پناه برده بودند و تلاش دارند آن خودروها را به افغانستان بازگردانند.

دیروز جمعه ۵ آذر نیز تصاویری از یک محموله بزرگ تسلیحات آمریکایی در استان پکتیا منتشر شد و شاهدان گزارش دادند که آن محموله تسلیحاتی قرار بوده است به پاکستان منتقل شود.

پس از انتقادهای گسترده مردم از اقدام طالبان به فروش خودروها و تجهیزات نظامی، بعدازظهر دیروز، قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، فروش خودروها و تجهیزات نظامی را رد کرد و گفت: «تصاویر منتشرشده در مورد انتقال وسایط و تجهیزات نظامی افغانستان به پاکستان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مربوط به سه ماه اخیر نیست.» 

به گفته خوستی، تصاویر منتشرشده از زمان دولت پیشین افغانستان است که آمریکایی‌ها خودروها و ادوات نظامی‌شان را از طریق پاکستان خارج می‌‌کردند.

سخنگوی وزارت کشور طالبان ادعا کرد که طالبان اجازه نمی‌دهد خودروها و تجهیزات نظامی به فروش رسانده شود و مدعی شد که نیروهای طالبان می‌کوشند از قاچاق اسلحه جلوگیری کنند. سعید خوستی گفت: «به‌تازگی یک محموله بزرگ از تسلیحات آمریکایی را که قرار بود قاچاقچیان اسلحه به پاکستان منتقل کنند، کشف و ضبط شده است.»  به گفته خوستی، این محموله شامل مقدار زیادی اسلحه، از جمله ۱۴۰۰ قبضه اسلحه آمریکایی از نوع ام‌۴ (M4) بوده است.

در حالی که شماری از کارابران رسانه‌های اجتماعی فرماندهان طالبان را به فروش اسلحه و تجهیزات باقی‌مانده از نیروهای خارجی و نیروهای دولت پیشین افغانستان متهم می‌‎کنند، قاری سعید خوستی با رد این اتهام‌ها، ادعا کرد که هیچ عضو طالبان به این کار اقدام نکرده است.

با این حال، برخی اعضای گروه طالبان با انتقاد از سران طالبان، به نحوی مقام‌های این گروه را به دست داشتن در فروش و قاچاق اسلحه متهم کرده‌اند.

خیرالله شینواری، از مسئولان وزارت خارجه طالبان، در توییتر نوشته است که باید مجازات سنگینی برای کسانی که تسلیحات نظامی را از افغانستان به پاکستان قاچاق می‌کنند، در نظر گرفته شود. خیرالله شینواری در آن توییت، مسئله قاچاق اسحله از افغانستان به پاکستان را تایید می‌کند، اما می‌افزاید افرادی که سلاح‌های نظامی را به پاکستان می‌فروشند، در صفوف طالبان جای ندارند.

شفیع اعظم، مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان، نیز با تایید قاچاق اسحله از افغانستان به پاکستان، در یک توییت نوشته است: «قاچاقبران چه در بالاترین سطح و چه در پایین‌ترین سطح، همه خائن‌ هستند. این صف [طالبان]، به چنین افرادی نیاز ندارد.»

شفیع اعظم، به نحوی با تایید انتقادهای مردم از دست داشتن مسئولان طالبان در فروش و قاچاق اسلحه، می‌نویسد:«این افراد امروز با فروش اسلحه مجاهد، فردا همه ملت، آرمان‌های شهدا و بالاخره میهن را می‌فروشند. این صف نیاز به تصفیه دارد.»

فرید سلیم، از فعالان رسانه‌های اجتماعی که همواره در حمایت از طالبان می‌نویسد، در مورد افشای محموله بزرگ اسلحه که قرار بود از استان پکتیا به پاکستان منتقل شود، در توییتر نوشته است: «بر ملا شدن قاچاق اسلحه با این حجم در یک نظام اسلامی فاجعه است و ترمیم آن نیاز به روشن کردن کامل این قضیه و دستگیری همه عاملان  آن دارد. انتقال اسلحه به این مقدار زیاد گویای دست داشتن افرادی با اختیارات بالا است.»

این نخستین بار است که شماری از اعضای طالبان علنی و در رسانه‌های اجتماعی از سران این گروه انتقاد می‌کنند. ده‌ها عضو دیگر طالبان نیز با انتشار عکس‌هایی از اعضای کشته‌شده این گروه در جنگ با نیروهای خارجی و ارتش دولت پیشین افغانستان، نوشته‌اند که سلاح‌ها و خودروهای نظامی به‌دست‌آمده غنیمت جنگی‌اند و رهبری طالبان باید با جلوگیری از قاچاق و فروش آن‌ها به پاکستان، مانع از خیانت به کسانی شوند که برای به دست آوردن این غنایم جان داده‌اند. اعضای طالبان نوشته‌اند که فروش تسلیحات و خودروهای نظامی، خیانت به آرمان این گروه است و باید عاملان آن، در هر سطحی که باشند، مجازات شوند.

افغانستان با درگیری در یکی از طولانی‌‎ترین جنگ‌های تاریخ، به انبار باروت تبدیل شده است. اکنون به نظر می‌رسد که قاچاقچیان بزرگ اسلحه برای خرید تسلیحات مهم و قیمتی به‌جا‌مانده از نیروهای ناتو در افغانستان، صف کشیده‌اند. گذشته از مشتری‌های متعدد این سلاح‌ها در میان گروه‌های شورشی و برخی از دولت‌های منطقه، حکومت پاکستان از خریداران پروپاقرص این تسلیحات است.

ارتش پاکستان یک بار در دهه ۱۹۹۰ و با فروپاشی ارتش منظم و مجهز افغانستان، مقادیر زیادی تسلیحات روسی را به دست آورد، و اکنون نیز به سلاح‌های آمریکایی باقی‌مانده از نیروهای خارجی و ارتش دولت پیشین افغانستان چشم دوخته است. هرچند سخنگویان طالبان فروش و قاچاق اسلحه به پاکستان را رد می‌کنند، پاکستان و قاچاقچیان اسلحه در منطقه که در بیست سال گذشته با فرماندهان طالبان در تجارت مواد مخدر و اسلحه شراکت داشتند، به‌آسانی می‌توانند به تسلیحات باقی‌مانده از نیروهای خارجی و دولت پیشین افغانستان دست یابند.