رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: قدرت انتقال سویه جدید کرونا ۱۰ برابر نوع دلتا است

«هنوز نمی‌دانیم که این‌گونه، واکسن‌گریز است یا واکسن را دور می‌زند یا خیر»

در حال حاضر هیچ نشانه فوری از این که این سویه مسری‌تر از سویه‌های قبلی باشد یا منجر به بروز علائم شدیدتر بیماری در مبتلایان شود وجود ندارد- AFP

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن هشدار در مورد سویه جدید ویروس کووید موسوم به «اومیکرون» اظهار داشت قدرت انتقال اومیکرون ۱۰ برابر دلتا است، بنابراین باید مرزها با شدت مراقبت شوند تا از ورود این سویه به استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا، فرهاد ابول‌نژادیان در هشتاد و نهمین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: «این‌گونه تاکنون ۵۰ جهش پیدا کرده است که ۳۰ جهش از این تعداد روی اسپایک‌های ویروس بوده در حالی که میزان جهش دلتا محدود بوده است.»

او افزود: «در کشورهای آفریقای جنوبی کمتر از ۲۲ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند، بنابراین امکان جهش ویروس زیاد است. هنوز نمی‌دانیم که این گونه، واکسن‌گریز است یا واکسن را دور می‌زند یا خیر.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیوع گسترده این سویه جدید در نقاط مختلف جهان باعث توقف سفرهای هوایی و همچنین افت شدید در بازار شد و دانشمندان برای ارزیابی دقیق خطرات ناشی از آن، نشست اضطراری برگزار کردند. کارشناسان پزشکی، از جمله در سازمان بهداشت جهانی، پیش‌تر در مورد هرگونه «واکنش بیش از حد» قبل از درک بهتر از عملکرد این سویه جدید که منشأ آن آفریقای جنوبی اعلام شده است، هشدار داده‌اند.

در حال حاضر هیچ نشانه فوری از این که این سویه مسری‌تر از سویه‌های قبلی باشد یا منجر به بروز علائم شدیدتر بیماری در مبتلایان شود وجود ندارد؛ و به گفته متخصصان آفریقای جنوبی مانند دیگر سویه‌ها، مبتلایان گاه هیچ عوارضی ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند. بازارهای سهام در آسیا، اروپا، و ایالات متحده نیز به همین ترتیب شاهد افت شدید شاخص‌ها بودند.

دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا در گفت‌وگویی که اخیر با شبکه خبری سی‌ان‌ان داشت گفت، ایالات متحده همچنان در حال تحقیق درباره این سویه جدید و موارد احتمالی ابتلا به آن در داخل کشور است.

در پی هشدارها مبنی بر پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کووید – ۱۹، پروازها از چند کشور آفریقای جنوبی به بریتانیا به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلستان اعلام کرد: «۶ کشور به لیست قرمز اضافه خواهند شد و پرواز به این کشورها به طور موقت ممنوع می‌شود.»

اولین موارد شناسایی‌شده ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا، روز یازدهم نوامبر (۲۰ آبان) با سه مورد در بوتسوانا بود و به همین دلیل به آن سویه بوتسوانا هم نام داده‌اند. هیچ نمونه‌ای از ویروس جدید در بریتانیا ثبت نشده، اما نگرانی‌های زیاد در باره این ویروس خطرناک موجب شده وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کند که همه پروازها از آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی به حالت تعلیق درمی‌آید.