آلودگی هوای تهران همچنان ادامه دارد

گفته می‌شود دلیل اصلی آلودگی تهران، سوزاندن مازوت برای صنایع است

آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است- عکس از اقتصاد آنلاین

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت وجود دارد، اظهار داشت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و آلودگی هوا در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان ابراز امیدواری کرده است که با توجه به وزش باد در استان‌های البرز و تهران به‌طور موقت از غلظت آلاینده‌های جوی و میزان آلودگی هوای امروز در تهران کاسته شود.

در همین رابطه، تجارت نیوز به نقل از یکی از اعضای انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران می‌نویسد دلیل اصلی آلودگی تهران، سوزاندن مازوت برای صنایع است.

محمدرضا محبوب فر در این باره گفته است: «با وجود این که قانون هوای پاک، استفاده از مازوت را برای صنایع ممنوع کرده، از ۱۵ شهریور ابلاغیه‌ای برای صنایع صادر شد و صنایع شروع به سوزاندن مازوت کردند. نیروگاه‌ها، سیمانی‌ها و صنایع فلزی در حال حاضر مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مازوت و مقصر اصلی آلودگی تهران هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: «آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده است. به همین منظور کارگروه شرایط اضطرار استان تهران باید نسبت به تصمیم عاجل اقدام کند. طبق دستورالعمل در این زمان باید دورکاری و کاهش ساعت کار کارمندان در دستور کار قرار گیرد.»

او با اشاره به اینکه غلظت آلاینده‌های ذرات ٢.۵ PM در برخی مناطق تهران ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت برای مواجهه روزانه است، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «بر اساس آخرین رهنمود سازمان جهانی بهداشت میزان مواجهه روزانه با آلاینده‌های ٢.۵ PM ١۵ میکروگرم در مترمکعب است که این میزان در برخی نقاط تهران غلظت ذرات بین ٩٠ تا ١٠٠ میکروگرم در مترمکعب یعنی حداقل ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و حد مجاز است.»

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اعلام کرد که ماه آبان با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. به گفته سولماز احمدی، این وضعیت می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد. وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه میزان آلاینده‌ها در ماه آذر افزایش پیدا می‌کند، خبر داد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان باختند.

هم‌زمان با وجود نشانه‌های مبنی بر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع، اداره کل محیط‌زیست استان تهران، ادعا کرد که آلودگی هوا در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک تشدید شده است.