چند نسل زنبور، قربانی یک روز آفت‌کش

نسل‌ها طول می‌کشد که زنبورهایی که در معرض تنها یک دوز آفت‌کش قرار گرفته‌اند، بهبود یابند

اثرات انتقالی تولیدمثل زنبورها را تا ۲۰ درصد بیشتر از تاثیرات فعلی [ُآفت‌کش‌ها] بر زنبورعسل‌ها کاهش داده و تاثیر منفی بر نرخ رشد جمعیت را تشدید کرده است- Pexels

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد زنبورهایی که در معرض یک دوز آفت‌کش قرار می‌گیرند، ممکن است نسل‌ها طول کشد تا بهبود یابد.

آفت‌کش‌ به عنوان عامل کاهش تعداد زنبورها شناخته شده‌ است اما میزان این کاهش در طول زمان هنوز کاملا معلوم نیست.

کلارا استالیگروس و نیل ام ویلیامز، از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گویند که احتمال دارد این مواد شیمیایی اثرات انتقالی [از نسلی به نسل دیگر] ایجاد کنند و در طول زمان بر تولیدمثل و پویایی جمعیت زنبورها تاثیر بگذارند.

پژوهشگران تشریح می‌کنند: «کاهش تعداد حشرات در سطح جهانی عمیقا نگران‌کننده است؛ به‌ویژه برای گروه‌هایی مثل زنبورها که خدمات مهمی به بشریت ارائه می‌کنند.»

«قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها هم مستقیم بر زنبورعسل‌های در جست‌وجوی گرده‌ و هم از طریق اثرات انتقالی ناشی از آلودگی‌های پیشین، تولیدمثل زنبورها را به‌شدت کاهش داده و از رشد جمعیت آن‌ها کاسته است.

اثرات انتقالی تولیدمثل زنبورها را تا ۲۰ درصد بیشتر از تاثیرات فعلی [ُآفت‌کش‌ها] بر زنبورعسل‌ها کاهش داده و تاثیر منفی بر نرخ رشد جمعیت را تشدید کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نشان می‌دهد که ممکن است نسل‌ها لازم باشد تا زنبورها بتوانند از یک بار در معرض آفت‌کش قرار گرفتن بهبود یابند.

آفت‌کش‌ها با کاهش حشرات در سطح جهان و پیامدش بر تنوع زیستی و زیست‌بوم‌های اساسی مرتبط‌‌ند.

پژوهشگران دریافته‌اند که تهدیدهای ترکیبی، تولیدمثل زنبورهای آبی میوه را تا ۵۷ درصد کاهش داده که به کم شدن تعداد فرزندان ماده منجر شده است.

کلارا استالیگروس، نویسنده ارشد این گزارش که نامزد دوره دکترای اکولوژی در دانشگاه کالیفرنیا است، می‌گوید: «زنبورها هم درست مثل انسان‌ها تنها با یک خطر یا استرس روبه‌رو نیستند.»

«درک ترکیب عملکرد عوامل مضاعف استرس بسیار مهم است، به‌ویژه برای جمعیت زنبورها در نظام کشاورزی؛ جایی که زنبورهای وحشی به‌طور معمول در معرض آفت‌کش‌ها قرار می‌گیرند و غذا کمیاب است.»

این پژوهش دریافت که آلودگی به آفت‌کش‌ها بیشترین پیامد را بر کندوسازی و نرخ تولیدمثل زنبورها داشته است. در مقایسه با کمبود غذا، قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها تولیدمثل زنبورها را ۱.۷۵ بار بیشتر کاهش داده است.

این تیم تحقیقات خود را با قرار دادن زنبور آبی میوه در معرض آفت‌کش «نئونیکوتینوئید ایمیداکلوپرید» که پرمصرف‌ترین آفت‌کش در آمریکا است، انجام دادند که همچنین یکی از رایج‌ترین حشره‌کش‌ها در کالیفرنیا است.  

نویسندگان این مطالعه می‌گویند این تحقیقات می‌تواند به کشاورزان در تصمیم‌گیری برای مدیریت محیط اطراف باغ‌های میوه کمک کند. 

© The Independent

بیشتر از جهان