انتخابات ریاست جمهوری الجزایر و چالش های پیش رو

نگرانی از احتمال عدم موفقیت انتخابات در ماه دسامبر آینده

عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی)

پس از این که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر، دو بار به تعویق افتاد، اکنون مسئولان انتخاباتی تلاش دارند، انتخابات ریاست جمهوری را در ماه دسامبر آینده، برگزار کنند. روی همین منظور روز

گذشته، عبد القادر بن صالح، رئیس جمهور الجزایر، با هیئت اجرایی انتخابات به سرپرستی کریم یونس دیدار و گفت و گو کرد. به نظر می رسد که رئیس جمهور نیز موافقت کامل با زمان پیشنهاد شده برای انتخابات؛ از سوی شورای نظامی این کشور دارد، زیرا بن صالح اظهار داشته است که پیشنهادات کمیسیون انتخابات، ضامن اجرای موفقیت آمیز انتخابات است و تلاش خواهیم کرد تا انتخابات در اسرع وقت برگزار شود. اما ناظران سیاسی این زمانبندی را برای اجرای انتخابات مناسب نمی دانند و تأکید دارند که حضور همه ای شهروندان به پای صندوق های رأی، در ماه دسامبر ممکن نیست.

از سوی دیگر، موافقت رئیس جمهور به ادامه کار سرپرست هیئت انتخاباتی، نگرانی ها را نسبت به شفافیت انتخابات بیشتر می کند زیرا سرپرست کمیسیون که حمایت رئیس جمهور را با خود دارد می تواند در تعیین مسئولان انتخابات نقش داشته باشد، به ویژه پس از انتشار خبر های مبنی بر اقدام رئیس جمهور به تعیین اعضای کمیسیون انتخابات.

در همین حال، رئیس جمهور الجزایر با تأکید به اجرای انتخابات عادلانه و شفاف گفت طبق تعهدات قبلی، دولت هیچ دخالتی در پروسه انتخابات ندارد بلکه در تلاش بوده است تا زمینه ای گفت و گو و رایزنی نمایندگان تمام اقشار ملت را در تعیین برنامه های انتخاباتی فراهم کند. البته پس از گفت و گو و رایزنی، تصمیم بر این شد تا به منظور بیرون رفت از بن بست کنونی، هر چه زود تر اقدام به اجرای انتخابات شود. یکی از مسئولان هیئت انتخاباتی خاطر نشان کرد که در پایان این نشست، نمایندگان اقشار مختلف ملت، در مورد ساختار کمیسیون انتخابات و تعدیل قانون انتخاب اعضای کمیسیون یاد شده به توافق رسیدند.

قابل ذکر است که زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری الجزایر دو بار به تعویق افتاد، بار اول به خاطر استعفای عبد العزیز بو تفلیقه و بار دوم به خاطر حضور چهره های رژیم گذشته در قدرت. اما معلوم نیست که آیا اکنون نگرانی های که در گذشته عامل تعویق انتخابات بود، بر طرف شده است یا خیر ؟

در پیوند به این مسئله، رضوان بو هیدل، تحلیلگر امور سیاسی به اندیپندنت عربی گفت که هیئت انتخاباتی الجزایر با چالش تفاوت دیدگاه ها رو به رو است و در تلاش برای جلوگیری از وقوع تنش با شورای نظامی و جنبش مردمی است. روی همین دلیل، مسئولان هیئت انتخاباتی، به رغم مخالفت برخی از احزاب سیاسی، سعی به برگزاری عاجل انتخابات دارند.

رضوان افزود اگر شرایطی که در گذشته مانع اجرای انتخابات شده بود، تغییر نکند، باز هم نمی توان انتخابات را برگزار کرد، بنا بر این، لازم است، دولت از موضع گیری های قبلی خود کوتاه آید تا زمینه ای تشکیل یک کمیسیون با صلاحیت و میزان پذیرش آن برای سایر احزاب سیاسی فراهم شود. بایستی پیش از این که دولت با قربانی کردن حکومت نور الدین بدوی، آخرین کارت را بازی کند، تمام اقدامات لازم برای اجرای انتخابات از جمله تعدیل قانون انتخابات در دست انجام قرار گیرد. در غیر این صورت، جنبش مردمی به تنهایی نمی تواند زمینه ای برگزاری انتخابات را به صورت عادلانه و شفاف فراهم کند.

از سوی دیگر، جمال شرفی، تحلیلگر سیاسی به اندیپندنت عربی گفت: "الجزایر در برابر شرایط دشوار و آینده نا معلوم قرار گرفته است، زیرا ما به دنبال انتخاب رئیس جمهوری هستیم که نه مشروعیت دارد و نه اراده و نه هم قدرت تصمیم گیری. در واقع، روند پروسه انتخابات از آغاز دچار اشتباه بوده است و شمار زیادی از فرصت طلبان دوره حکومت بو تفلیقه، اقدام به سوء استفاده از برنامه آمادگی برای انتخابات کردند. البته مسئله این نیست که آیا می توانیم انتخابات را در ماه دسامبر آینده برگزاری کنیم یا خیر؟ ممکن است انتخابات برگزار شود اما شیوه ای اجرای آن برای بسیاری از مردم قابل پذیرش نخواهد بود، مسئله ای که می تواند منجر به تشدید بحران کنونی شود.

شرفی می گوید امیدوارم مسئولان دولت کنونی (شورای نظامی) در تلاش برای ایجاد یک دولت فراگیر باشند زیرا حکومتی که نمایندگی از مردم نکند نمی تواند کشور را به سوی آرامش و ترقی سوق دهد. وی علاوه داشت: امیدوارم رئیس ستاد ارتش، ترکیب هیئت گفت و گو کننده را مورد بازنگری قرار دهد و شخصیت های ملی بزرگ را جایگزین افراد کنونی کند تا مسیر انتخابات عادلانه و شفاف در الجزایر هموار گردد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia