امارات متحده عربی، صاحب معتبرترین گذرنامه در جهان

جمهوری اسلامی ایران درکنار میانمار و سرزمین‌های فلسطینی، در جایگاه ۸۷ (از ۹۱) رتبه‌بندی گذرنامه‌ها قرار دارد

امارات متحده عربی پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۸ و سال ۲۰۱۹ نیز در جایگاه دارنده معتبرترین گذرنامه قرار گرفته بود- تصویر برگرفته از passportindex.org

درپی دستاوردهای جدید امارات متحده عربی در زمینه برقراری توافق‌های معافیت اخذ روادید، گذرنامه این کشور، در رده‌بندی گذرنامه کشورهای مختلف جهان، بار دیگر رتبه نخست را کسب کرد. گذرنامه جمهوری اسلامی ایران در رتبه ۸۷ (از ۹۱ رتبه) و در میان ۱۰ کشوری قرار دارد که پایین‌ترین امتیازها را در این رده‌بندی کسب کرده‌اند.

وب‌سایت «شناسه گذرنامه» (Passport Index) که گذرنامه ۱۹۸ کشور جهان را براساس آزادی حرکت و سفر بدون روادید برای دارندگان آن‌ها رتبه‌بندی می‌کند، نشان می‌دهد که گذرنامه امارات متحده عربی با امکان ورود بدون ویزا یا با ویزای صادرشده در بدو ورود به ۱۶۰ کشور جهان (۱۶۰ امتیاز معافیت ویزایی) در جایگاه نخست قرار گرفته است.  

این وب‌سایت رتبه‌بندی و داده‌های خود را به‌صورت آنلاین، با توجه به توافق‌های برقرارشده میان کشورها برای معافیت اخذ ویزا، به‌روزرسانی می‌کند. امارات متحده عربی پیش از این در اواخر سال ۲۰۱۸ (با ۱۶۷ امتیاز) و سال ۲۰۱۹ (با ۱۷۹ امتیاز) نیز در جایگاه نخست رتبه‌بندی «شناسه گذرنامه» قرار گرفته بود.

براساس داده‌های این وب‌سایت، شهروندان امارات برای سفر به ۱۰۴ کشور نیازی به ویزا ندارند و ۵۶ کشور هم برای آن‌ها هنگام ورود به کشورشان ویزا صادر می‌کنند. در حال حاضر اتباع امارات متحده عربی تنها برای ۳۸ کشور جهان نیاز به دریافت روادید پیش از سفر دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رتبه‌بندی، بعد از امارات متحده عربی، نیوزیلند با امکان سفر بدون ویزا یا ویزای هنگام ورود به ۱۵۳ کشور (۱۵۳ امتیاز معافیت ویزایی) در جایگاه دوم  قرار دارد.

آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، کره جنوبی و استرالیا نیز همگی با ۱۵۲ امتیاز، به‌طور مشترک در جایگاه سوم قرار دارند. 

گذرنامه جمهوری اسلامی ایران، در کنار گذرنامه‌های میانمار و سرزمین‌های فلسطینی، با ۴۳ امتیاز در جایگاه ۸۷ و در میان ۱۰ کشوری قرار گرفته است که پایین‌ترین امتیازها را در این رده‌بندی کسب کرده‌اند. ایرانی‌ها برای سفر به ۱۵۵ کشور جهان نیاز به دربافت روادید دارند. برای آن‌ها سفر بدون روادید تنها به ۱۰ کشور ممکن است و ۳۳ کشور دیگر نیز در هنگام ورود برای مسافران ایرانی ویزا صادر می‌کنند.

در این رتبه‌بندی ایالات متحده آمریکا با ۱۵۰ امتیاز معافیت ویزایی در جایگاه پنجم و بریتانیا و کانادا به‌ترتیب با ۱۴۹ و ۱۴۸ امتیاز، در جایگاه‌های ششم و هفتم قرار دارند.

عراق و افغانستان نیز در رتبه ۹۱، با کسب تنها ۳۴ امتیاز معافیت ویزایی، در آخرین جایگاه‌ جدول رتبه‌بندی گذرنامه‌ها  قرار گرفته‌اند. 

بیشتر از سفر