آمریکا در مورد «پیامدهای» سندرم هاوانا به روسیه هشدار داد

بر اساس گزارش‌ها، رئیس سازمان سیا به‌طور خصوصی به سازمان اطلاعات روسیه هشدار داده است

آقای برنز این مسئله را در سفر به مسکو و در دیدار با روسای دو اداره اطلاعاتی روسیه مطرح کرد‌ـ Drew Angerer/AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] به‌طور خصوصی به سازمان اطلاعات روسیه هشدار داده است که اگر این نهاد شواهدی بیابد که آن‌ها در پس بیماری مرموز «سندرم هاوانا» بوده‌اند، که بیش از ۲۰۰ دیپلمات و مامور اطلاعاتی آمریکا به آن دچار شده‌اند، با «پیامدهایی» مواجه خواهند شد.

نشریه واشنگتن ‌پست گزارش داده است که آقای برنز این مسئله را در دیدار با روسای دو اداره اطلاعاتی عمده روسیه و در جریان سفر به مسکو در ماه نوامبر مطرح کرد.

یک مقام مطلع که نخواست نامش فاش شود به نشریه واشنگتن ‌پست گفت که هرچند آقای برنز اف‌اس‌بی (FSB) یا اس‌وی‌آر (SVR) روسیه، دو اداره اطلاعات خارجی این کشور، را به‌طور مستقیم مقصر قلمداد نکرد، اما به مقام‌های راس این سازمان گفت این حملات از اقدام‌های متعارف یک «اداره اطلاعاتی حرفه‌ای» بسیار فراتر رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، دولت آمریکا مشغول تحقیق پیرامون صدها مورد ابتلا به بیماری مرموز موسوم به «سندرم هاوانا» است که هرگز در مورد عامل یا نحوه بروز آن علنی صحبت نکرده است.

افراد مبتلا به سندرم هاوانا دچار سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و سایر علائم آسیب‌های مغزی شده‌اند که باعث شده است ماموران تحقیق مشکوک شوند که آن‌ها در معرض امواج میکروویو یا دیگر اشکال انرژی هدایت‌شده قرار گرفته‌اند.

مدیران وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا و نیز سازمان سیا از کارمندانشان خواسته‌اند هرگونه آسیب مغزی را‌ که در آمریکا یا خارج از مرزهای این کشور به آن دچار شده‌اند، گزارش کنند. در برخی موارد، مدیرانی که با افراد مبتلا همدردی نشان نداده‌اند، برکنار شده‌اند.

در دو ماه گذشته، گزارش‌های متعددی پیرامون موارد احتمالی [سندرم هاوانا] در جریان دیدارهای خارجی مقام‌های بلندپایه آمریکایی منتشر شده است، ازجمله یکی از اعضای تیم همراه آقای برنز در سفر به هند و وقایع سفارتخانه آمریکا در بوگوتا، پایتخت کلمبیا، پیش از سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا.  

این واقعیت که در هشدار آقای برنز روس‌ها تقصیرکار قلمداد نشده‌اند حاکی از آن است که پس از چهار سال تحقیق پیرامون این بیماری مرموز، سازمان سیا هنوز در مورد عامل آن نامطمئن است.

اما واشنگتن‌ پست گزارش می‌دهد که این هشدار تاکیدی است بر ظن گسترده نهادهای اطلاعاتی [آمریکا] که روسیه در این جریان دخالت دارد.

قربانیان این سندرم، که با گزارش‌ نخستین موارد در سفارت آمریکا در کوبا «سندرم هاوانا» نامیده شد، از فقدان آشکار کمک و اقدام دولت مایوس و خشمگین‌اند.

بر اساس گزارش‌‌ها، در ماه سپتامبر، دیپلمات‌ها آقای بلینکن را به‌دلیل نبود کمک برای قربانیان [سندرم هاوانا] «مورد حمله لفظی» قراردادند.

یک ماه بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، لایحه‌ای امضا کرد تا کسانی که به این بیماری دچار شده‌اند، از حمایت‌های پزشکی برخوردار شوند.

در ۵ نوامبر، آقای بلینکن جاناتان مور، یکی از معاونان ارشدش، را مامور هماهنگی کارگروه وزارت خارجه برای رسیدگی به موارد ابتلا به این بیماری کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان