حماس و جهاد اسلامی خواستار برکناری فرماندار جنین شدند

رویارویی تازه میان حماس و جهاد اسلامی با تشکیلات خودگردان فلسطینی، اوضاع کرانه باختری را متشنج‌تر کرده است

یک فرد مسلح نقابدار فلسطینی در مراسم خاکسپاری وصفی قبها در جنین- JAAFAR ASHTIYEH / AFP

حماس و جهاد اسلامی از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خواستند تا فرماندار جنین را از کار برکنار کند.

به گزارش اورشلیم پست، این خواسته در واکنش به انتشار سخنان اکرم الرجوب، فرماندار جنین، در باره حضور گسترده گروه‌های مسلح و نیز اسلحه‌های غیرقانونی در جنین و اطراف آن بیان شده است.

اورشلیم پست خواست برکناری فرماندار جنین از سوی دو سازمان فلسطینی را که امروز پنج شنبه، ۲۵ نوامبر، منتشر شد، پرده تازه‌ای از نمایش بی‌قانونی و آشوب در این شهر و آبادی‌های نزدیک آن و نیز اردوگاه پناهندگان جنین دانسته است که پایگاه فعالیت‌های مردان مسلحی شده است که به گروه‌های گوناگون مسلح تعلق دارند.

این مردان مسلح امروز صبح بار دیگر به سوی مقر مرکزی نیروهای امنیتی فتح در جنین آتش گشودند. به نوشته اورشلیم پست به کسی در این تیراندازی آسیبی نرسید. این مقردر ماه‌های گذشته چندین بار هدف حملات مسلحانه بوده است.

محمود عباس دستور سرکوب امنیتی این افراد و گروه‌های مسلح را صادر کرده است که برخی از آنها حتی وابسته به خود سازمان فتح هستند.

محمود عباس در هفته گذشته چند تن از فرماندهان نیروهای امنیتی فتح در جنین را در پی تظاهرات چندین هزار فلسطینی در مراسم خاکسپاری «وصفی قبها» صادر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وصفی قبها یکی از مقامات بلند پایه حماس بود که در پی ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. شماری از اعضای حماس و جهاد اسلامی فلسطین با اسلحه در این مراسم حاضر شدند. بسیاری از فلسطینیان این رویداد را نمایش قدرت آشکاری از سوی این گروه‌ها در برابر سازمان فتح دانستند. 

نقابداران مسلح در ابتدای این هفته نیز به مأموران امینی فتح که با خودروهای زرهپوش به داخل اردوگاه پناهندگان جنین رفته بودند تیراندازی کردند. دستکم سه تن در این درگیری مجروح شدند.

اورشلیم پست به نقل از منابعی از درون این اردوگاه نوشته است که ماموران امنیتی تلاش داشتند یکی از تبهکارانی را بازداشت کنند که سال‌هاست در فهرست تعقیب سازمان فتح است. اما وی با اینکه در جریان این عملیات به صورت سطحی زخمی شد توانست از چنگ ماموران بگریزد.

در پی این رویداد، الرجوب، فرماندار جنین، در یکی از رسانه‌های فلسطینی از گروه‌های مسلح و فعالیت‌هایشان در این شهر انتقاد کرد. او بعدتر تاکید کرد که منظور او گروه‌های «مقاومت مسلحانه» نبوده‌اند و کسانی که او از آنها سخن گفته است با هیچ سازمان فلسطینی پبوند ندارند، بلکه صرفا اعضای دار و دسته‌های تبهکارند.

اما حماس و جهاد اسلامی فلسطین خواهان برکناری او و عذرخواهی او از اتهاماتی شده‌اند که به گفته آنها به گروه‌های مقاومت فلسطینی نسبت داده شده است.

حازم قاسم، سخنگوی حماس، از رهبری سازمان فتح خواسته است که به‌خاطر سخنان الرجوب عذرخواهی و او را از مقام فرمانداری جنین برکنار کند.

قاسم، فرماندار جنین را متهم کرده است که « به مردم جنین و شهدای این شهر و مقاومت آن توهین کرده است.» 

او گفته که آنها «به شهر جنین و اردوگاهش افتخار می‌کنند که نمادی است از مقاومت جاری فلسطینیان و جنگ روزمره آنها با اشغالگری و ایثار پایان ناپذیر شهدا، مجروجین و زندانیان. »

قادر عدنان، یک مقام جهاد اسلامی فلسطین، نیز خواستار اخراج الرجوب شده است و ادعا کرده است که نیروهای امنیتی سازمان فتح باید پاسخگوی هرج و مرج امنیتی در شهر جنین باشند.

بیشتر از جهان