وکیل خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: خانواده‌ها به سطح مسئولیت متهمان معترضند

جلسه دادگاه در شرایطی برگزار شد که پرونده برای مطالعه در اختیار وکلا قرار نگرفته بود

دادگاه رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با اعتراض خانواده‌های جان‌باختگان مواجه شد- عکس از ایسنا

سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در باره جلسه رسیدگی به این پرونده که روز یکشنبه، ۳۰ آبان، در دادگاه نظامی استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: «این جلسه با حضور بعضی خانواده‌ها و حدود هشت نفر از وکلای آنها برگزار شد. ما اعتراض داشتیم که این پرونده در موعد رسیدگی نیست چون گزارش کارشناسی به وکلا ابلاغ نشده بود در حالی که طبق قانون باید گزارش کارشناسی به وکلا ابلاغ شود و در صورتی که وکلا اعتراض داشته باشند، اعتراضات به هیأت کارشناسی ارسال شود.»

او در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه نیمی از کیفرخواست در جلسه اول قرائت شد و باقی آن در جلسه دوم قرائت خواهد شد،‌ گفت: «جلسه دادگاه در شرایطی برگزار شد که پرونده برای مطالعه در اختیار وکلا قرار نگرفته بود. این پرونده حدود ۶ هزار صفحه است. رئیس دادگاه ایراد ما را قبول کرد و قرار شد که بعد از قرائت کیفرخواست، فرصتی اختصاص دهند تا وکلا پرونده را مطالعه کنند و قرار کارشناسی به وکلا ابلاغ شود.»

علیزاده طباطبایی همچنین گفت: «بر اساس نظریه کارشناسی که البته ما هنوز آن را ندیدیم،‌ متهمان پرونده ۱۰ نفر هستند که در جلسه رسیدگی حضور داشتند. ما در دادگاه اعلام کردیم که از اشخاص دیگری هم شکایت کرده بودیم اما رسیدگی نشده یا منع تعقیب خورده و منع تعقیب به ما ابلاغ نشده است که باید گزارش کارشناسی را ببینیم.»

وکیل خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: «خانواده‌ها نسبت به سطح مسئولیت متهمان فعلی اعتراض دارند. با این حال از نظر قواعد حقوق داخلی و بین‌المللی تنها دادگاه صالح برای رسیدگی به پرونده دادگاه ایران است و امیدواریم دادگاه منصفانه رسیدگی کند و رأی عادلانه صادر شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته علیزاده طباطبایی جلسه دوم رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی به احتمال زیاد هفته آینده برگزار می‌شود اما هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.

دادگاه رسیدگی به موضوع سرنگونی هواپیمای اوکراینی در شرایطی برگزار می‌شود که بسیاری از افراد و خانواده‌های جان‌باختگان این هوایپما، چنین دادگاهی را کاری نمایشی می‌دانند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، برگزاری دادگاه نظامی برای محاکمه «۱۰ افسر رده‌پایین» به‌عنوان متهمان پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی در تهران را «نمایشی شرم‌آور» خوانده است. اسماعیلیون، ۳۰ آبان‌ماه همزمان با روز برگزاری دادگاه، در حساب توییتر خود نوشت: «نیمکت متهمین منتظر عوامل اصلی خواهد ماند. علی خامنه‌ای، فرماندهان سپاه و اعضای شورای عالی امنیت ملی. دور نخواهد بود.»

هم‌زمان با برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی در روز یکشنبه، در حالی که نیروهای انتظامی و امنیتی حضور گسترده‌ای در مقابل دادگاه داشتند، گروهی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با در دست داشتن تصاویری از جان‌با‌ختگان، در تجمعی به «رسیدگی بدون ابلاغ نظر کارشناسان» و «داده‌نشدن اجازه برای مطالعه پرونده پیش از رسیدگی» اعتراض کردند.