جهش جدید کووید‌ـ‌۱۹، این بار سویه بوتسوانا

دانشمندان هشدار دادند سویه جدیدی از کووید‌ـ‌۱۹ ظهور کرده که تاج پروتئینی‌اش ۳۲ جهش داشته است

اولین موارد شناسایی‌شده ابتلا به این سویه در بوتسوانا و  آفریقای جنوبی بوده است‌ـ MONIRUL BHUIYAN/AFP

دانشمندان هشدار دادند سویه جدیدی از کووید‌ـ‌۱۹ ظهور کرده است که دارای جهش‌های «فوق‌العاده زیادی» است.

بیم آن می‌رود که سویه بوتسوانا یا بی.۱۵۲۹.۱ (B.1.1529) که شاخه‌ای از بی.۱.۱ (B.1.1) است به افزایش سرایت این ویروس منجر شود.

اولین موارد شناسایی‌شده ابتلا به این سویه سه مورد در بوتسوانا و پس از آن، شش مورد دیگر در آفریقای جنوبی و یک مورد در هنگ کنگ بود که مسافری بود که از آفریقای جنوبی بازمی‌گشت.

به‌طور کلی، جهش‌های تاج پروتئینی به ویروس‌ها اجازه می‌دهد تا سازگارتر و مسری‌تر شوند و توانایی بیشتری در فرار از مصونیت طبیعی و ناشی از واکسن داشته باشند.

به گفته دکتر تام پیکاک، ویروس‌شناس در دانشگاه امپریال کالج لندن، این سویه می‌تواند «واقعاً نگران‌کننده» باشد زیرا با ۳۲ جهش در تاج پروتئینی‌اش، می‌تواند به آسانی از دستگاه ایمنی بدن فرار کند و به افراد بیشتری سرایت کند.

او در توییتر نوشت این سویه باید «به‌دلیل مشخصات هولناک تاجش به‌شدت تحت نظر قرار گیرد» چرا که این ویژگی می‌تواند آن را از سایه سویه‌ها مسری‌تر کند.

او گفت: «سرایت به آسیا نشان می‌دهد که شیوع این سویه می‌تواند گسترده‌تر از تبعات آن به تنهایی باشد.»

«همچنین طول بسیار بلند این شاخه و تعداد فوق‌العاده بالای جهش‌های تاج پروتئینی حاکی از آن است که این سویه می‌تواند واقعا نگران کننده باشد (پیش‌بینی‌ می شود قادر به گریز از اکثر پادتن‌های مونوکلونال یا تک‌گونه شناخته‌شده باشد).»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شایان ذکر است که در حال حاضر آمار ابتلا به این سویه در منطقه‌ای از آفریقا بسیار کم است و نمونه‌گیری به‌نسبت خوبی از آن انجام گرفته است، اما به دلیل مشخصات هولناک تاج‌های پروتئینی‌اش باید به‌شدت تحت نظارت قرار گیرد (البته اگر قرار باشد حدس بزنم، می‌گویم این سویه از نظر آنتی‌ژنی تقریبا از همه بدتر است).»

ویروس‌شناسان اغلب سویه‌های جدیدی از کووید را شناسایی می‌کنند اما شمار مبتلایان به آن‌ها کم است.

اما دکتر پیکاک در توییتی نوشت «امیدوار است» این سویه هم یکی از این «خوشه‌های عجیب‌و‌غریب» باشد و آن‌قدر که بیم می‌رود مسری نباشد.

پروفسور فرانسوا بالو، استاد زیست‌شناسی سامانه‌های رایانشی و مدیر موسسه ژنتیک یوسی‌ال (UCL)، گفت جهش‌های این سویه در «حلقه‌ای نامعمول» اتفاق افتاده که «ظاهرا در یک فوران انباشته شده‌‌اند».

او گفت این نشان می‌دهد ممکن است این سویه طی «ابتلای مزمن فردی دارای نقص ایمنی، احتمالا یک بیمار درمان‌نشده مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز» ایجاد شده باشد.

پروفسور بالو اضافه کرد: «پیش‌بینی قطعی من این است که امکان تشخیص آن با پادتن‌های خنثی‌کننده مرتبط با سویه آلفا یا دلتا ضعیف باشد. پیش‌بینی میزان سرایت‌پذیری آن در این مرحله شاید دشوار باشد.»

او در ادامه گفت: «تاکنون با روند پایش معقولی که برقرار است چهار سویه در منطقه‌ای از جنوب صحرای آفریقا شناسایی شده‌اند.»

این سویه ممکن است در سایر نقاط آفریقا نیز وجود داشته باشد. در حال حاضر، فقط باید آن را دقیق زیر نظر داشت و بررسی کرد، اما دلیلی برای نگرانی بیش از حد وجود ندارد، مگر این که در آینده نزدیک بسامد ابتلا رو به افزایش بگذارد.»

اولین مورد از ابتلا به سویه بوتسوانا در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) شناسایی شد.

اولین مورد از موارد ابتلا در آفریقای جنوبی در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) شناسایی شد، همان روز شناسایی ابتلای یک مسافر۳۶ ساله‌. این مرد از ۲۳ اکتبر تا ۱۱ نوامبر ( اول تا ۲۰ آبان) در آفریقای جنوبی اقامت داشت و جواب آزمایش کرونایش در بازگشت به هنگ‌کنگ و بعد از سه روز قرنطینه، مثبت شد.

دکتر میرا چاند، مدیر بخش کووید‌ـ۱۹ در اداره امنیت سلامت بریتانیا، گفت این اداره با همکاری نهادهای علمی جهان، وضعیت گونه‌های جدید کووید در سراسر جهان را مدام رصد می‌کند.

او گفت: «جهش‌های مکرر و اتفاقی جزو ماهیت ویروس‌ها است به همین دلیل عجیب نیست که در شمار اندکی از موارد ابتلا، مجموعه جدیدی از جهش‌ها رخ دهد. هر سویه‌ای که شواهد شیوع نشان دهد به‌سرعت ارزیابی و بررسی می‌شود.»

© The Independent