«گرانی و هجمه‌‌های طب سنتی مصرف لبنیات را کاهش داده است»

مبلغان طب سنتی در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که مصرف لبنیات برای بدن ضرر دارد

مروجان طب سنتی در ایران، از قدرت ویژه‌ای در مجلس و سطوح بالای حاکمیتی برخوردارند‌ـ عکس از بازتاب

مبلغان طب سنتی در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که مصرف لبنیات برای بدن ضرر دارد.

گلبن سهراب، عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، گفت: «هجمه‌های طب سنتی و افزایش قیمت‌ مصرف لبنیات را در کشور کاهش داده است.»

سهراب با تاکید بر اینکه لبنیات ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، از تبلیغاتی که علیه مصرف لبنیات در رسانه‌های اجتماعی می‌شود انتقاد کرد. این استاد دانشگاه به تبلیغاتی که طرفداران طب سنتی در شبکه‌های مجازی در باره رژیم غذایی می‌کنند، اشاره کرد. بر اساس ادعای این افراد، لبنیات طبع سرد دارد و مصرف آن‌ موجب سردی مزاج فرد می‌شود.

گلبن سهراب با بیان اینکه حتی اگر کسی باور دارد که طبع لبنیات سرد است، باید آموزش داده شود تا سردی آن را برطرف کند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «با توجه به اینکه لبنیات ارزش غذایی خیلی بالایی دارد، در واقع ما با استفاده نکردن آن، یک منبع بسیارغنی غذایی را از دست می‌دهیم.»

او با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش از «کانال‌های مختلف» باید پیگیری شود، افزود: «فیلم‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به‌ دست می‌شود در ارتباط با مضراتی که لبنیات می‌تواند داشته باشد و در مقابلش، یک قدرت قوی، معتبر و مرجع نمی‌بینیم که پاسخ علمی بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی با اشاره به اینکه ارزش غذایی لبنیات بالا و منبع پروتئین، کلسیم و ویتامین‌های گروه‌ ب است، گفت: «حذف لبنیات از سبد غذایی خانواده‌ها پیامد زیادی دارد. خیلی سخت است که ما بتوانیم با یک منبع غذایی این‌همه مواد مغذی را یک‌جا تامین کنیم، بنابراین با حذف لبنیات، احتمال سوءتغذیه پروتئین، اختلال رشد در کودکان و احتمال پوکی استخوان افزایش خواهد یافت.»

او با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات نیز مصرف آن را کاهش داده است، خواستار کنترل قیمت‌ها شد و از دولت خواست که لبنیات را با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار دهد.

خبرگزاری حکومتی فارس اردیبهشت سال جاری در خبری به نقل از مدعیان طب سنتی، نوشته بود که مصرف شیر نه‌ تنها برای بدن مفید نیست، بلکه موجب کاهش عمر انسان و خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود.

مروجان طب سنتی در ایران، از قدرت ویژه‌ای در مجلس و سطوح بالای حاکمیتی برخوردارند. این افراد در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران نیز مدعی شده بودند که بیماران با استفاده از روغن بنفشه و داروی امام کاظم، سلامتی خود را به‌ دست می‌آورند. در مقابل مسعود مردانی، فوق‌تخصص ویروس‌شناسی و بیماری‌های عفونی، طب سنتی را «طب شیادی» خوانده بود. با این‌حال فشارهای ناشی از مبلغان و مدافعان طب سنتی وزارت بهداشت را وادار کرد که چهار داروی گیاهی را برای درمان کرونا معرفی و تایید کند.

علیرضا پناهیان، از افراد معمم نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم‌زمان با معرفی وزرای دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان مجلس خواست به فردی که برای وزارت بهداشت انتخاب شده است، اگر به طب سنتی متعهد نیست، رای ندهند.