افزایش ۳۵ درصدی عملیات اورژانس به دلیل آلودگی هوای تهران

بیشتر افرادی که در پی آلودگی هوا به اورژانس مراجعه می‌کنند، بیماران قلبی و تنفسی‌ هستند

اورژانس تهران: «به‌محض افزایش آلودگی هوا، ناخودآگاه تلفن‌ها بیش از پیش زنگ می‌خورد- ایرنا

سرپرست مرکز اورژانس تهران از افزایش ۳۵ درصدی عملیات اورژانس در شرایط آلودگی هوا خبر داد و گفت: «باید آلودگی هوا را مثل سیل و زلزله در کنار خطرات درجه اول استان تهران و شهرستان تهران محسوب کنیم.»

یحیی صالح طبری، در حالی این سخنان را گفت که اداره کل هواشناسی استان تهران افزایش انباشت آلاینده‌های جوی را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده است.
یحیی صالح‌امیری، بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلات شهرستان تهران آلودگی هوا است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «برای رفع این معضل باید دستگاه‌ها با تمام توان عملیاتی و نه گفتمانی پای‌‌ کار بیایند؛ چرا که با گفتمان کار حل نمی‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


سرپرست اورژانس تهران از استقرار آمبولانس، اتوبوس و موتورلانس در میدان‌های مهم شهر تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا خبر داد و گفت: «به‌محض افزایش آلودگی هوا ناخودآگاه تلفن‌های اورژانس بیش از پیش زنگ می‌خورد.» او با اعلام اینکه در چند روز گذشته نیز تعداد تماس‌ها افزایش یافته است، افزود: «در شرایط آلودگی هوا ممکن است حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد عملیات اورژانس افزایش پیدا کند که این امر بسته به شرایط و میزان امدادخواهی است.»

به گفته صالح‌امیری، آلودگی هوا و ویروس کرونا منجر به افزایش عملیات این مرکز در مناطق شهری ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۶، ۷، ۱۳، ۱۴ و ۱۶ شده است.

سرپرست اورژانس تهران بابیان اینکه بیشتر افرادی که در پی آلودگی هوا به اورژانس مراجعه می‌کنند، بیماران قلبی و تنفسی‌اند، به خبرگزاری ایسنا گفت: «تعداد مرگ بر اثر آلودگی هوا را پزشکی قانونی باید اعلام کند، اما قطعا در این شرایط مرگ هم افزایش پیدا می‌کند، چرا که ماموریت‌های ما نیز افزایش پیداکرده است. آلودگی شدید هوا منجر به مرگ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی می‌شود.»

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، به‌تازگی اعلام کرده است که ماه آبان با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. سولماز احمدی، کارشناس این شرکت گفت که این وضعیت می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت نیز میزان آلاینده‌های پایتخت در ماه آذر افزایش پیدا می‌کند. همچنین عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، خبر داده است که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۵۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست دادند. پیش‌تر محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرده بود که سالانه ۴۰۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

تغییر محسوس شاخص کیفیت هوا در ماه آبان، افزایش غلظت ذرات معلق و گاز دی‌اکسید گوگرد نشان می‌دهد که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت است.