مکرون: فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش تبدیل به قبرستان شود

٢٧ پناهجو در تلاش برای رسیدن به بریتانیا، جان خود را از دست دادند

کانال مانش یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی در جهان است و قاچاقچیان انسان پناهجویان را از این مسیر به بریتانیا حمل می کنند - Ben STANSALL / AFP

در پی کشته شدن ۲۷ پناهجو در آب‌های کانال مانش، بریتانیا مقامات فرانسوی را به بی‌عملی و عدم جلوگیری از حرکت پناهجویان برای رسیدن به خاک بریتانیا، متهم کرد. فرانسه این ادعا را رد می‌کند. در همین رابطه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در همین رابطه گفت: «فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود.»

مقام‌های بریتانیا و فرانسه اعلام کردند که ۲۷ پناهجو در حالی که با استفاده از یک قایق تفریحی قصد داشتند به خاک بریتانیا برسند، بر اثر غرق شدن جان خود را از دست دادند. این حادثه بدترین فاجعه تاریخی است که برای پناهجویان در این مسیر ایجاد شده است.

کانال مانش یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی در جهان است و جریان های آبی در آن قوی هستند.  از سوی دیگر، قاچاقچیان انسان معمولاً بیش از حد در این قایق‌ها سوار می‌کنند. این قایق ها در تلاش برای رسیدن به سواحل بریتانیا، در معرض امواج امواج قرار می‌گیرند و با مشکلات زیادی رو به رو می شوند.

به گزارش رویترز، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که از تعداد کشته‌ها «بهت زده و وحشت زده» شده است و از فرانسه خواست تا اقدامات بیشتری برای بازدارندگی از این قبیل تلاش‌ها انجام دهد.  او تاکید کرد قاچاقچیان انسان به معنای واقعی کلمه قاتل هستند.

در مقابل امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در این باره گفت که بریتانیا باید از سیاسی کردن این موضوع برای منافع داخلی دست بردارد. این در حالی است که ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، معتقد است که بریتانیا نیز باید در این مورد مسئولیت قبول کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که ۳۱ نفر جان خود را از دست داده اند، اما این آمار پس از اصلاح به ۲۷ نفر کاهش یافت. هنوز ملیت و هویت این پناهجویان مشخص نیست.
پلیس فرانسه چهار قاچاقچی انسان مظنون به دست داشتن در این حادثه را دستگیر کرده است .

اختلاف‌های بریتانیا و فرانسه بر سر پناهجویانی که از کانال مانش به سمت بریتانیا می‌روند، افزایش یافته است.

امانوئل مکرون از آژانس مرزی اتحادیه اروپا، فرانتکس خواست تا منابع مالی بیشتری برای محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه تخصیص دهد و از این طریق به جلوگیری از تجمع مهاجران در سواحل شمالی فرانسه کمک کند.

پلیس فرانسه می‌گوید با وجود تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از حرکت قایق‌هایی که به طور غیرقانونی در این مسیر تردد می‌کنند، تاکنون نتوانسته به طور کلی مانع آنها شود بلکه فقط تعداد آنها را کاهش داده است.

کانال مانش در شمال فرانسه و جنوب بریتانیا قرار دارد و با این که عبور از آن با شناورهای کوچک به‌ویژه در فصل زمستان و آب‌وهوای توفانی، بسیار خطرناک است، مهاجران بسیاری تلاش می‌کنند از این مسیر خودشان را به انگلستان برسانند و اغلب آنها درخواست پناهجویی می‌دهند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۲۳ هزار مهاجر زن و مرد از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند.

بریتانیا اعلام کرده است که تنها در روز بیستم آبان (۱۱ نوامبر) هزار نفر از طریق کانال مانش وارد خاک این کشور شده‌اند که رکورد جدید عبور پناهجویان از این کانال در یک روز است.

بیشتر از جهان