توقف فروش محصولات اپل در ترکیه در پی سقوط ارزش لیر

تارنمای ترکی اپل با نمایش پیام «در حال حاضر موجود نیست» فروش اکثر محصولات خود را متوقف کرد

ارزش لیر ترکیه امسال (۲۰۲۱) به میزان ۴۳ درصد کاهش یافت-REUTERS/Dilara Senkaya

هم‌زمان با سقوط ارزش پول ترکیه، کسانی که در این کشور سعی داشتند آیفون و سایر محصولات اپل را بخرند با پیام خطا مواجه شده‌اند.

کاربران توانستند وارد تارنمای فروشگاه اپل شوند، ولی متوجه شدند قادر به تکمیل خریدهای خود نیستند. این مشکلات هم‌زمان با سقوط بی‌سابقه ۱۵ درصدی ارزش لیر واحد پول این کشور در روز گذشته پیش آمد که باعث بروز آشفتگی در قیمت‌ها شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعدازآن که رجب طیب اردوغان با نادیده گرفتن انتقاد‌های گسترده و درخواست‌ها مبنی بر لغو کاهش‌ شدید نرخ ارز، از این کاهش‌ها دفاع کرد؛ نگرانی از تشدید تبعات اقتصادی سبب شد ارزش پول ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) دوباره به میزان بی‌سابقه سقوط کند. ارزش لیر ترکیه امسال (۲۰۲۱) به میزان ۴۳ درصد کاهش یافت و فقط از آغاز هفته قبل بیش از ۲۲ درصد افت کرده است. درنتیجه، قیمت کالاها برحسب ارز داخلی نسبت به‌جاهای دیگر دستخوش کاهش شدیدی شد و خرده‌فروشان نتوانستند براثر بی‌ثباتی بازار با تغییرات قیمت‌ها هماهنگ شوند.

سخنگوی اپل در ترکیه برای اظهارنظر فوری دراین‌باره در دسترس نبود.

طبق استعلام خبرگزاری رویترز، تارنمای ترکی اپل با نمایش پیام «در حال حاضر موجود نیست» فروش اکثر محصولات خود را متوقف کرد. قیمت گوشی‌ها و رایانه‌ها در ترکیه در پی کاهش ناگهانی ارزش لیر حدود ۱۰ درصد کم‌تر از قیمت‌ها در ایالات‌متحده است.

فروشنده‌ای در فروشگاه اپل استانبول در مصاحبه با رویترز گفت: لوازم الکترونیکی ازنظر مردم به همان اندازه که کالایی مصرفی است کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است. به گفته این فرد که درخواست کرد هویت وی اعلام نشود «در اقتصاد و همه حوزه‌ها وضعیت بسیار عجیبی پیش آمده است، اما مردم به این وضعیت به چشم فرصتی برای پس‌انداز می‌نگرند و به فروشگاه‌ها هجوم آورده‌اند چون می‌دانند هر چیزی بخرند یک سال بعد می‌توانند به قیمت بالاتر بفروشند.

یکی از مقامات یک شرکت تجارت الکترونیکی ترکیه می‌گوید مشتریان به فروشگاه‌های کالاهای وارداتی متعلق به نام‌های تجاری ممتاز و به‌ویژه لوازم الکترونیکی و کالاهای آرایشی هجوم برده‌اند.

گزارش تکمیلی در رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان