فرمول یک چطور خودروها را بین مسابقات جابه‌جا می‌کند؟

تیم‌ها برای مسابقات اروپایی تمام تجهیزاتشان را با کامیون‌های مخصوص به محل مسابقه می‌برند

ماه بعد شاهد سفر قهرمانی از برزیل از یک سر دنیا به قطر در سر دیگر دنیا هستیم-ANDREJ ISAKOVIC / AFP

جابه‌جایی خودروهای مسابقه‌ای یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های لجستیکی در این مسابقات است. اما تیم‌های فرمول ۱ چگونه صدها تن تجهیزات را در سراسر دنیا هفته به هفته جابه‌جا می‌کنند؟

گرچه مسابقه دو ساعته یکشنبه‌ها توجه همه را به خود جلب می‌کند، کار جابه‌جایی خودروها، قطعات اصلی آن‌ها، و کارکنان تیم در سراسر جهان، عملیاتی تمام‌وقت و بی‌وقفه است.

این چالش بخشی از عملیات پشتیبانی است که در نهایت برای تلاش‌های رانندگانی مانند لویس همیلتون، مکس ورستاپن، و بقیه اعضای فرمول ۱ لازم است تا روز پنجشنبه هفته مسابقه، وقتی به محل می‌رسند، میدان مسابقه از قبل روبه‌راه شده و خودرو‌هایشان آماده حرکت باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل برنامه بی‌وقفه فرمول ۱، روشن است که این چه عملیات دشواری است. برای مثال، ماه بعد شاهد سفر قهرمانی از برزیل از یک سر دنیا به قطر در سر دیگر دنیا هستیم برای شرکت در رقابتی حیاتی هستیم که بر سر عنوان میان همیلتون و ورستاپن صورت می‌گیرد.

به این ترتیب ضروری است که برای مسابقه آخر هفته همه چیز سر جایش باشد.

فرمول ۱ چطور خودروها را بین مسابقات جابه‌جا می‌کند؟

اول از همه باید دید که مسابقه کجا برگزار می‌شود. تقویم مسابقات فرمول ۱ معمولا برای مسابقات دور اروپا برنامه‌ریزی شده است که در ماه‌های میانی فصل انجام می‌شود. این امر برای تیم‌هایی که تجهیزات را از کشوری به کشور دیگر می‌برند کار را راحت‌تر می‌کند، زیرا فاصله میان مسابقات خیلی کمتر می‌شود.

تیم‌ها برای مسابقات اروپایی تمام تجهیزاتشان را با کامیون‌های مخصوص به محل مسابقه می‌برند. به محض آن که رسیدند، همه‌چیز را از کامیون‌ها خارج و در همان محل مجددا مونتاژ می‌کنند. تیم‌ها در بخش اروپایی فصل اغلب چند مسابقه پی‌درپی برگزار می‌کنند و لازم است که بعد از پایان هر مسابقه، بی‌درنگ همه‌چیز را جمع کنند و به محل بعدی ببرند. تیم‌ها اغلب چند راننده استخدام می‌کنند تا کامیون‌ها بتوانند بی‌وقفه به محل بعدی برسند.

فرمول ۱ چگونه خودروها را از دریا عبور می‌دهد؟

این عملیات برای مسابقات خارج از اروپا پیچیده‌تر است. از آنجا که تیم‌ها سعی دارند انتشار کربن را کاهش دهند، وسایل غیرضروری و کم‌قیمت مانند مبلمان دفتری، وسایل آشپزخانه، و ابزار عمومی گاراژ قبل از همه بارگیری می‌شود. به دلیل این که برای حمل تجهیزات زمان بیشتری لازم است، تیم‌ها اغلب چند سری از این اقلام دارند تا محموله‌ها بتوانند دور جهان را طی کنند.

تجهیزات اصلی از مسابقه‌ای به مسابقه دیگر با هواپیماهای باربری حمل می‌شود و تیم‌های گوناگون در این پروازهای اختصاصی با هم هستند. خودروهای فرمول ۱ که از ۵۰۰۰ قطعه تشکیل شده‌اند، با وسواس و دقت در بارچین‌ها بسته‌بندی می‌شوند و وقتی به محل مسابقه رسیدند، مکانیک‌ها قطعات را در گاراژ سوار می‌کنند. قطعه‌های اضافی را هم اگر برای مسابقه آخر هفته لازم باشد، می‌توان جداگانه با هواپیما آورد.

© The Independent

بیشتر از ورزش