امیرعبداللهیان: سیاسی کردن موضوع‌های فنی «غیرسازنده» است

وزیر امور خارجه ایران، مذاکرات با گروسی را صمیمانه، صریح، و پربار توصیف کرد

وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در توییتی که ظاهرا در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، «سیاسی کردن» موضوع‌های فنی را «غیرسازنده» دانست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر در همین روز چهارشنبه به شورای حکام آژانس گفته بود که مذاکراتی که این هفته در تهران پیرامون برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، بی‌نتیجه بوده است.

او روز سه‌شنبه در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی برای نصب مجدد چهار دوربین‌ از کار افتاده در تاسیسات کرج بود، که به نظر می‌رسد موفق نبوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین امیرعبداللهیان چند ساعتی بعد از انتشار اظهارات گروسی، مذاکرات با او را صمیمانه، صریح، و پربار توصیف کرد و گفت که دو طرف به توافق‌های خوبی در مورد ادامه همکاری‌ها دست یافتند.

وی با بیان این که هنوز بر روی واژگان متن توافق کار می‌کنیم، تاکید کرد که توافق امکان‌پذیر بوده است و گفت که برای نهایی کردن آن «به‌زودی ملاقات خواهیم کرد» و «سیاسی کردن» موضوع‌های فنی «غیرسازنده» است.

در پی اذعان مدیرکل آژانس به «بی‌نتیجه» بودن مذاکراتش در ایران، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد که اگر تهران بیش از حد به سلاح هسته‌ای نزدیک شود، واشنگتن بیکار نخواهد نشست.

سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز گفته است که با توجه به فشردگی سفر گروسی در آستانه نشست شورای حکام آژانس، دو طرف بر روی کلیات موضوع‌های مورد نظر و همچنین ادامه رایزنی‌ها توافق کرده‌اند.

هم‌زمان، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی با همتای چینی خود گفت که توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در سفر گروسی حاصل شده است و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی مجازی همچنین به وانگ یی گفته است که تهران با «اراده کامل» و برای حصول «توافق خوب» وارد مذاکرات احیای برجام در وین می‌شود.

بیشتر از جهان