مرگ دست‌کم ۲۷ پناهجو در فرانسه؛ دولت بریتانیا نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند

این حادثه مرگبارترین واژگونی قایق پناهجویانی بوده که قصد داشتند از کاله فرانسه راهی بریتانیا شوند

حدود ۴۰ پناهجو در یک قایق بادی از شمال فرانسه راهی انگلیس می‌شوند.این عکس در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ گرفته شده است- 

MARC SANYE / AFP

بنا بر اعلام پلیس فرانسه یک قایق حامل مهاجران غیرقانونی روز چهارشنبه، ۲۴ نوامبر، در کانال مانش واژگون شد و دست‌کم ۲۷ تن از سرنشیان آن جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حادثه در آب‌های نزدیک شهر بندری کاله در شمال این کشور اروپایی رخ داد و به گفته پلیس فرانسه مرگبارترین از نوع خود بوده است.

بعد از آن که یک ماهیگیر به پلیس گزارش داد که چندین جنازه را دیده است که در آب غوطه‌ور هستند، قایق‌های گشت دریایی پلیس به محل حادثه اعزام شدند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد در پی مرگ این پناهجویان که قصد داشتند خود را به بریتانیا برسانند، دولت بریتانیا یک نشست فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا اعلام کرد بوریس جانسون، نخست وزیر، ریاست این نشست را بر عهده خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز بریتانیا، فرانسه را متهم کرده بود که کنترل خود بر سواحلش را از دست داده است.

ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه، هفته گذشته بریتانیا را مسئول بحران مهاجران دانسته و گفته بود که قوانین کار بریتانیا مهاجران را به عبور از کانال مانش تشویق می‌کند. 

پلیس فرانسه می‌گوید با وجود تمام تلاش‌ها برای جلوگیری از حرکت قایق‌هایی که به طور غیرقانونی در این مسیر تردد می‌کنند، تاکنون نتوانسته به طور کلی مانع آنها شود بلکه فقط تعداد آنها را کاهش داده است.

کانال مانش در شمال فرانسه و جنوب انگلستان قرار دارد و با این که عبور از آن با شناورهای کوچک به‌ویژه در فصل زمستان و آب‌وهوای توفانی، بسیار خطرناک است، مهاجران بسیاری تلاش می‌کنند از این مسیر خودشان را به انگلستان برسانند و اغلب آنها درخواست پناهجویی می‌دهند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۲۳هزار مهاجر زن و مرد از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند.

بریتانیا اعلام کرده است که تنها در روز بیستم آبان (۱۱ نوامبر) هزار نفر از طریق کانال مانش وارد خاک این کشور شده‌اند که رکورد جدید عبور پناهجویان از این کانال در یک روز است.

بیشتر از جهان