هدف از جنگ در لیبی مبارزه با تروریسم است

برچیدن بساط تروریسم، پیش بایسته آرامش و دموکراسی در لیبی است

عکس از: اندیپندنت عربی

سرلشکر احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی که سرگرم دیدار از ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی است؛ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که هدف از درگیری های کنونی در کشور، مبارزه با تروریسم است. وی تأکید کرد که هدف از لشکر کشی نیرو های ارتش ملی لیبی به طرابلس، دستیابی به منافع سیاسی و اقتصادی نیست بلکه تنها به خاطر ریشه کن کردن گروه های تروریستی است که ثبات و امنیت کشور را به خطر انداخته اند. حضور گروه های مختلف تروریستی و افزایش شمار جنگجویان مسلح، سراسر کشور را با تهدید رو به رو کرده است و ارتش ملی لیبی در تلاش برای پایان دادن به آشفتگی های موجود است. نیروهای مسلح لیبی که در حال پیشرفت به سوی پایتخت هستند، در یک عملیات نظامی گسترده، شبه نظامیان مسلح را به عقب راندند و این حمله منجر به کشته شدن بیش از 30 نفر از شبه نظامیان مسلح شد.

حملات سنگین هوایی

المسماری خاطر نشان کرد که نیرو های وابسته به دولت وفاق ملی با استفاده از پهپاد های ترکی که توسط افسران نظامی ترکیه کنترل می شود، مواضع نیرو های ارتش ملی لیبی را بمباران کردند، وی افزود هر هواپیمای که ما را هدف قرار دهد، آن را مورد حمله قرار می دهیم و حتی پایگاهی که از آن برخواسته است، هدف حمله قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ارتش ملی لیبی در پیوند به راهبرد فرماندهی کل ارتش برای مرحله ای پسا جنگ، گفت پس از آزاد سازی طرابلس، گفت و گو های ملی برای ایجاد توافق فراگیری که همه ای اقشار جامعه را در برداشته باشد، آغاز می شود و پارلمان لیبی آن را تصویب می کند. در پرتو همین توافقنامه ای همه جانبه، آیین نامه ملی تدوین می شود و ملت لیبی به سوی انتخابات و تأسیس نظام نوین کشور، گام برخواهند داشت.

المسماری با اشاره به خطر تروریسم گفت: پیش از آغاز حمله نظامی علیه گروه های تروریستی در شهر بنغازی، اهالی این شهر و حتی شهروندان خارجی که از کشورهای ایالات متحده، تایلند، مصر و سودان جنوبی در بنغازی حضور داشتند، تحت خطر پیوسته ای شبه نظامیان تروریستی بودند. در پی افزایش تهدید گروه های تروریستی، نیرو های ارتش ملی لیبی دست به حمله نظامی علیه شبه نظامیان مسلح زدند و شهر بنغازی را از تصرف نیرو های تروریستی بیرون کشیدند. البته در جریان این حمله بیش از 17 هزار جنگجوی مسلح از این منطقه به عقب رانده شدند.

مناطق نفت خیز

المسماری علاوه داشت که پس از پایان حمله بنغازی، نیرو های ارتش ملی لیبی به سوی مناطق نفت خیز در حرکت شدند و شهر های درنه، سبها، مرزق و اوباری را از وجود شبه نظامیان تروریست پاکسازی کردند. در جریان این حملات شماری از فرماندهان برجسته گروه های تروریستی کشته شدند، از جمله، عبد المنعم الحسناوی مشهور به ابو طلحه که یکی از رهبران سازمان تروریستی القاعده و یکی از تروریست های تحت تعقیب در سطح بین المللی؛ به شمار می رود، در این درگیری ها به هلاکت رسید.

وی افزود با توجه به شرایط دشوار کشور، ارتش ملی لیبی در صدد حمله به طرابلس شد تا پایتخت را از حضور نیرو های که علیه منافع لیبی می جنگند، پاکسازی کند. تردیدی نیست که ارتش ملی لیبی این اقدام را به خاطر دستیابی به منافع اقتصادی و سیاسی انجام نمی دهد زیرا همین اکنون  بیشتر مناطق نفت خیز و بندرگاه های صدور نفت در کنترل ارتش ملی لیبی است. همچنان هدف از حمله به پایتخت، مخالفت با فائز سراج، رئیس شورای رهبری و یا احزاب سیاسی دیگر در لیبی نیست بلکه هدف اصلی مبارزه علیه تروریسم است.

المسماری در ادامه یاد آور شد که نبرد طرابلس اکنون رو به پایان است و البته پیش از دستیابی به اهداف والای ملی و بازگشت لیبی به یک دولت واحد و توانمند، دشوار است که نبرد کنونی پایان یابد، به ویژه اینکه داعش در حال فروپاشی است و سازمان القاعده تلاش دارد از روزنه ای سیاسی وارد شود در حالی که قطر، عبدالحکیم بالحاج، شخصی که مورد پیگرد جنایی قرار دارد را حمایت می کند.

المسماری افزود با توجه به شرایط دشوار و افزایش تهدید گروه های تروریستی، چاره ای جز راهبرد نظامی وجود ندارد زیرا در حال حاضر بیش از 20 میلیون قطعه سلاح در لیبی پخش شده است که جمع آوری آن یک نیاز اساسی برای ثبات و استقرار کشور است. ممکن نیست در پرتو چنین شرایطی بتوان به موفقیت سیاسی رسید و انتخابات برگزار کرد.

حمله خشونت آمیز

شایان یاد آوری است که نیرو های وابسته به دولت وفاق ملی اخیرا، دست به حمله ای خشونت آمیز علیه نیرو های ارتش ملی لیبی در مناطق عین زاره و سبعیه زدند اما با واکنش شدید نیرو های ارتش ملی لیبی مواجه شدند. در نتیجه ای این درگیری، نیرو های وابسته به دولت وفاق ملی متحمل خسارت های سنگین شدند، در همین حال، هواپیماهای وفادار به دولت وفاق ملی، مواضع ارتش ملی را در شهر ترهونه،  که به عنوان عمده ترین پایگاه ارتش ملی لیبی در غرب کشور به شمار می رود، را هدف حملات هوایی گسترده قرار دادند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه