فرهنگ نوشیدن قهوه در سراسر جهان

گران‌ترین و عجیب‌ترین قهوه جهان متعلق به اندونزی است

فنلاندی‌ها بیشترین مصرف قهوه را در جهان دارند-getty images via canva

آمار و ارقام می‌گویند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم جهان هرروز قهوه می‌نوشند. تنها در سال ۲۰۲۰، ۱۶۶ میلیون کیسه ۶۰ کیلوگرمی قهوه در جهان مصرف‌شده که نشان می‌دهد مردم دنیا تا چه اندازه به این نوشیدنی وابسته‌اند. قهوه از غرب تا شرق و در اکثر کشورهای جهان مصرف می‌شود؛ اما هرکدام از این کشورها فرهنگ خاصی در نوشیدن قهوه دارند که با دیگری متفاوت است. با ما همراه باشید تا کمی درباره این فرهنگ‌ها بگوییم.

فنلاند

فنلاندی‌ها بیشترین مصرف قهوه را در جهان دارند و خیلی از آن‌ها گاهی تا ۹ فنجان قهوه را هم در روز می‌نوشند. آن‌ها معمولاً قهوه را با کیک مصرف می‌کنند و البته نکته قابل‌توجه این است که «وقتِ قهوه‌» که معمولاً دو بار در روز است در سیستم اداری فنلاند اجباری بوده و تمام ادارات ملزم به رعایت آن‌ هستند.

ایتالیا

تقریباً تمام قهوه‌های معمول به ایتالیایی نام‌گذاری شده‌اند و این یعنی ایتالیایی‌ها تعصب به خصوصی روی قهوه دارند. مثلاً نوشیدن آمریکانو در ایتالیا معمول نیست و اغلب گردشگران این قهوه را سفارش می‌دهند و درکل ایتالیایی‌ها آمریکانو را به عنوان قهوه به رسمیت نمی‌شناسند. آن‌ها معمولاً روز را با یک فنجان کاپوچینو شروع می‌کنند؛ البته فقط تا ساعت ۱۲ ظهر و بعدازظهر به بعد را با اسپرسو یا ماکیاتو سر می‌کنند. ایتالیایی‌ها در مکان‌هایی به نام «بار» قهوه می‌نوشند و برای صبحانه فنجان کاپوچینوی خود را با یک شیرینی ایتالیایی همراه و روزشان را آغاز می‌کنند. اگر به ایتالیا رفتید و دلتان قهوه بیشتری از یک فنجان اسپرسو خواست بهتر است به جای سفارش دادن آمریکانو یا دوپیو (اسپرسو دبل)، چندبار در روز اسپرسو بنوشید.

فرانسه

کافه لاته یکی از پرطرفدارترین قهوه‌ها در جهان است که مخصوص فرانسوی‌هاست. آن‌ها روزشان را با یک فنجان کافه لاته شروع می‌کنند و معمولاً برای صبحانه در کنار آن یک کروسان هم می‌خورند. البته در فرانسه هم درست مثل ایتالیا قهوه‌های با شیر فقط در صبح مصرف می‌شوند و باقی روز معمولاً اسپرسو نوشیده می‌شود. اگر در فرانسه بگویید یک فنجان قهوه می‌خواهم، برای شما اسپرسو می‌آورند. البته در شمال فرانسه رایج است که قهوه با الکل ترکیب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یونان

یونان با وجود آن‌که در اروپا قرار دارد، فرهنگ و نوع قهوه‌ای که در آن نوشیده می‌شود با دیگر کشورهای اروپا متفاوت است. دلیل این موضوع هم آن است که فرهنگ قهوه‌نوشی از زمان عثمانی وارد این کشور شده و قهوه سنتی یونانی‌ها بسیار به قهوه ترک شباهت دارد. با این وجود امروز قهوه سنتی یونانی کمتر مصرف می‌شود و آن‌ها قهوه‌های سرد را ترجیح می‌دهند. مصرف قهوه‌های سرد در یونان بسیار متداول است و البته یونانی‌ها بر خلاف دیگر اروپایی‌ها که زمان کوتاهی را به صرف قهوه اختصاص می‌دهند، ساعت‌ها پای فنجان قهوه می‌نشینند و باهم معاشرت می‌کنند. درست مثل فرهنگ کافه رفتن در ایران امروز.

مکزیک

مکزیک به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه در جهان شناخته می‌شود. در این کشور نوشیدن قهوه با لیکور یا تکیلا رایج است و اغلب پس از وعده اصلی غذایی صرف می‌شود. قهوه پرطرفدار دیگر در مکزیک و معمولاً در بین جوان‌ترها قهوه‌ای است که با دارچین و شکر درست می‌شود و البته قهوه «کورتادو» که اصالتا اسپانیایی است. این نکته هم قابل توجه است که در حالت کلی دم‌آوری قهوه با شکر در آمریکای جنوبی شیوه‌ای رایج است.

ترکیه

قهوه ترک نه تنها جزئی از فرهنگ کنونی ترکیه که بخش بزرگی از تاریخ این کشور است. تا آن‌جا که قهوه ترک در میراث فرهنگی نامحسوس یونسکو نیز ثبت شده است. این قهوه در قهوه‌جوشی از جنس مس به نام «جذوه» یا «ابریق» درست می‌شود و در هنگام دم‌آوری به آن شکر نیز اضافه می‌کنند. قهوه ترک از معدود قهوه‌های بدون فیلتر در جهان است. به همین دلیل هم ته‌نشینی زیادی دارد و فال قهوه نیز با همین ته‌مانده‌های قهوه ترک گرفته می‌شود. ترک‌ها معمولا قهوه را پس از غذا صرف می‌کنند و البته قهوه جایگاه ویژه‌ای در مراسم تشریفاتی ترکیه مثل خواستگاری، عروسی و غیره دارد. این شیوه از دم‌آوری و نوشیدن قهوه در میان عرب‌ها نیز رایج است.

مراکش

در مراکش دم‌آوری قهوه با ادویه‌های مخصوصی انجام می‌شود. ادویه‌هایی مثل دارچین، زیره سیاه و فلفل. مراکشی‌ها هم مثل عرب‌ها و ترک‌ها برای مراسم تشریفاتی‌شان، از قهوه استفاده می‌کنند.

ایرلند

حتماً نام «آیریش کافی» به گوشتان آشنا است. ایرلند به علت آب‌وهوای سرد، قهوه متفاوتی را سرو می‌کند؛ یعنی اسپرسوی داغ با ویسکی ایرلندی، خامه و شکر. البته نکته جالب توجه این‌که آیریش کافی به دست یک سرآشپز ایرلندی به نام «جو شریدن» اختراع شد که می‌خواست آمریکایی‌هایی را که به علت سرمای هوا از پرواز جا مانده و به کافه او آمده بودند، گرم کند؛ آمریکایی‌هایی که بعداً آیریش‌کافی را به جهان معرفی کردند. این قهوه معمولا پس از شام سرو می‌شود.

اندونزی

اما گران‌ترین و عجیب‌ترین قهوه جهان متعلق به اندونزی است. این کشور که خود از تولید‌کنندگان بزرگ قهوه در جهان است، قهوه دارد به نام «کوپی لواک». این قهوه گران‌قیمت پیش از فرآوری از مدفوع حیوانی گربه‌سان به نام «زباد» یا همان گربه سیوِت آسیایی جمع می‌شود. این حیوانات در مزارع قهوه می‌چرخند و میوه‌های قهوه را می‌خورند و بعد آن را دفع می‌کنند. سپس این دانه‌های دفع شده، جمع‌آوری و پس از شست‌وشو و برشته‌سازی به قهوه قابل دم‌کردن تبدیل می‌شوند. درواقع عطر و طعم این‌ قهوه‌ها به علت فرآیندی که در سیستم گوارش حیوان می‌افتد، تغییر می‌کند. البته نوشیدن این قهوه در اندونزی به علت قیمت بالای آن چندان رایج نیست و لاته و کاپوچینو قهوه‌های رایج در اندونزی هستند.

بیشتر از زندگی