نخبگان برای مهاجرت باید مالیات سنگین بدهند

نماینده مجلس: روزانه ۲۰ مهندس و نخبه از کارشناسی تا دکترا از کشور خارج می‌شوند

مهاجرت‌های اقتصادی مهم‌ترین نوع و کانال مهاجرت ایرانیان‌اند‌ـ عکس از فرارو

روزنامه ایران، ارگان رسانه‌ای دولت جمهوری اسلامی ایران، اخذ «مالیات‌های سنگین» از نخبگانی را که برای مهاجرت از ایران تمایل جدی دارند، خواستار شد.

این روزنامه در یادداشتی که با موضوع مهاجرت نخبگان از ایران منتشر کرد، نوشت: «نخبگان غیرجوان یا نخبگانی که قبلا در کشور از سهم مناسبی برخوردار شده‌اند، مانند پزشکان متخصص معتبر، درصورتی‌ که تمایل جدی برای مهاجرت دارند، باید بابت استفاده از امکانات کشور در طی سال‌های رشد و اعتباریابی خود، مالیات سنگینی پرداخت کنند.»

بر اساس پیشنهاد روزنامه دولتی ایران، این مالیات باید مستقیم برای توسعه آموزش و پژوهش مراکز خوش‌سابقه در تربیت نخبگان صرف شود. نویسنده این یادداشت درباره این «مراکز خوش‌سابقه‌» توضیح بیشتری نداده اما تاکید کرده است که با توجه به «همین اصل ساده»، می‌توان دغدغه‌ نخبگان برای جایگاه تضمین‌شده شغلی متناسب با شان آنان را تامین کرد. نویسنده این یادداشت در ادامه با این توجیه که نام افراد نخبه در بنیاد ملی نخبگان ثبت می‌شود و «وضع تضمین‌شده‌ای» دارند، این نهاد را نیز در مهاجرت نخبگان به خارج از ایران مسئول دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آماری که رصدخانه مهاجرت ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد ۳۷ درصد از افرادی که در المپیادهای دانش‌آموزی مدال کسب کرده‌اند، در حال حاضر در کشوری دیگر زندگی می‌کنند. ۲۵ درصد از افرادی که نام آنان در بنیاد ملی نخبگان ثبت شده است و نیز ۱۵ درصد افرادی که در کنکور سراسری رتبه‌ زیر هزار  کسب کرده‌اند، مهاجرت را برگزیده‌اند.

بر اساس این گزارش، از میان ۲۷۶۵ دارنده مدال المپیاد دانش‌آموزی که از ایران خارج شد‌‌ه‌اند، فقط ۱۲۲ نفر بازگشته‌اند. تعداد مشمولان بنیاد ملی نخبگان که در خارج از ایران به سر می‌برند هم حدود ۱۵۰۰ نفر است. شمار دارندگان رتبه زیر هزار کنکور سراسری که مهاجرت از ایران را انتخاب کرد‌ه‌اند نیز به ۵۴ هزار نفر می‌رسد. این اعداد نشان می‌دهد که اغلب نخبگان و متخصصان به دلیل ناامیدی از اصلاح وضعیت ایران و با هدف به دست آوردن جایگاه شغلی و تخصصی مناسب، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

پیش‌تر، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفته بود که در میان ۹۸ کشوری که نخبگان خود را با مهاجرت از دست می‌دهند، جمهوری اسلامی ایران بالاترین آمارها را دارد. او اضافه کرد: «روزانه ۲۰ مهندس و نخبه از کارشناسی تا دکترا از ایران خارج می‌شوند. عدد زیادی است و متاسفانه به همین اندازه بازگشت نداریم.»

به گزارش پایگاه خبری تجارت نیوز و براساس پیمایش‌ رصدخانه مهاجرت ایران، مهاجرت‌های اقتصادی مهم‌ترین نوع و کانال مهاجرت ایرانیان‌اند و بسیاری از مهاجرت‌ها از طریق سایر کانال‌ها مثل تحصیلی یا پناهجویی نیز انگیزه‌های اقتصادی دارند.

در شرایطی که به ثمر رسیدن مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است و مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانینی مثل «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» و «تعالی خانواده و جوانی جمعیت» روزبه‌روز بیشتر به حریم خصوصی شهروندان ایرانی سرک می‌کشد، احتمال داده می‌شود که موج مهاجرت‌‌های جدید از ایران آغاز شود. با این حال روزنامه رسمی دولت سیزدهم به‌جای ارائه راهکار برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، به دولت پیشنهاد داده است که بابت خروج از ایران، از نخبگان مالیات‌ سنگین بگیرد.