چینی‌ها به معادن لیتیوم افغانستان چشم دوخته‌اند

تعدادی از بازرگان چینی با ویزای خاص در جست‌وجوی لیتیوم به افغانستان آمده‌اند

تقریبا تمام معادن لیتیوم افغانستان دست‌نخورده مانده‌ و تاکنون استخراج نشده‌اند‌ـ SHAH MARAI / AFP

شرکت‌های بازرگانی چین در نظر دارند استخراج معادن لیتیوم افغانستان را به عهده بگیرند. روزنامه گلوبال تایمز چین روز سه‌شنبه، در گزارشی نوشت که  گروهی از بازرگانان چینی از پنج شرکت تجاری این کشور اوایل نوامبر با ویزای خاص به افغانستان رفته‌اند تا معادن لیتیوم این کشور را بررسی کنند.

یومینگهوی، مدیر کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین، به گلوبال تایمز گفته است که این بازرگانان با هماهنگی وزارت معادن طالبان به افغانستان رفته‌ و بررسی‌ها در مورد معادن لیتیوم را آغاز کرده‌اند. یومینگهوی اضافه کرده است که با وجود آغاز بررسی‌ها، آنان همچنان از وضعیت امنیتی افغانستان نگران‌اند. به گفته یومینگهوی، هرچند بازرگانان چینی به سرمایه‌گذاری در معادن مس و لیتیوم افغانستان‌ علاقه‌مندند، در پی ‌آن‌اند تا ضمانت‌های لازم سیاسی و امنیتی برای تداوم کار خود در افغانستان را هم به دست آورند.

مقام‌های امارت طالبان از سرمایه‌گذاری چین در بخش معادن افغانستان استقبال کرده و گفته‌اند که امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری را مهیا خواهند کرد. دولت چین نیز شرکت‌های این کشور را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق می‌کند. گائو سوسو، از بخش کمیته توسعه اقتصادی و تجارتی چین، می‌گوید که تنها این پنج شرکت نیستند که دنبال لیتیوم افغانستان‌اند، بلکه بیش از ۲۰ شرکت چینی دیگر نیز جست‌وجو در این مورد را آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، مشکل امنیتی دغدغه اول شرکت‌های چینی در افغانستان است. ژو شجیان، معاون سابق اتاق بازرگانی چین، به گلوبال تایمز گفته است که این نهاد از فعالیت شرکت‌های چینی برای اکتشاف‌ در معادن افغانستان حمایت می‌کند اما شرکت‌ها هنوز از وضعیت بی‌ثبات امنیتی در این کشور نگران‌اند.

چینی‌ها از سرمایه‌گذاری‌های سابق خود در افغانستان تجربه تلخی دارند. شرکت‌های چینی قبل از این نیز در معادن افغانستان، از جمله معدن مس عینک که دومین معدن مس جهان است، سرمایه‌گذاری کرده بودند اما فعالیت آن‌ها به دلیل مشکلات امنیتی تقریبا متوقف شد. چین همچنین در استخراج نفت شمال افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، مقام‌های چینی می‌گویند تا زمانی که ثبات لازم در امنیت افغانستان به وجود نیاید، امکان سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان وجود نخواهد داشت.

طالبان پیش از این گفته بود که زمینه تامین امنیت تمامی شرکت‌هایی را که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، مهیا خواهد کرد. این گروه اعلام کرد که جنگ در افغانستان تمام شده است و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان‌خاطر در این کشور سرمایه‌گذاری کنند اما حملات انتحاری و انفجارهای هر روزه در کابل و دیگر شهرهای افغانستان نشان می‌دهد آن‌گونه که طالبان ادعا می‌کنند، وضعیت امنیتی به ثبات نرسیده است.

به‌رغم تمایل شدید چین به سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان، به نظر نمی‌رسد تا زمانی که امنیت کامل در افغانستان تامین شود، خطر سرمایه‌گذاری را بپذیرد و هرچند مقام‌های چینی با امارت طالبان رابطه بسیار نزدیکی برقرار کرده‌اند، هنوز خیال ندارند به‌سرعت به حوزه فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان وارد شوند.

امروزه لیتیوم یکی از پرکاربردترین فلزها است که از آن در ساخت باتری‌ها، قطعات هواپیما و حتی فضاپیما‌ها استفاده می‌شود. با توجه به الکتریکی شدن روزافزون ماشین‌ها در جهان، نیاز به فلز لیتیوم روزبه‌روز بیشتر شده است. افغانستان یکی از کشورهای غنی از لیتیوم است. به گزارش سی‌ان‌ان، معادن لیتیوم افغانستان در حال حاضر با کشور بولیوی که فعلا بزرگ‌ترین استخراج‌کننده لیتیوم در جهان است، برابری می‌کند.

بر اساس بررسی‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، معادن لیتیوم افغانستان به طول ۸۵۰ تا ۹۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از هرات در غرب شروع می‌شود و تا نورستان در شرق افغانستان امتداد دارد. بعضی از معادن مانند معادن درومگل و جامنک در استان نورستان پیش‌تر بررسی شده‌اند و مشخص شده است که بیش از چهار میلیون تن اکسید لیتیوم دارند.

تقریبا تمام معادن لیتیوم افغانستان دست‌نخورده مانده‌ و تاکنون استخراج نشده‌اند.