ابراز امیدواری ند پرایس به «حسن نیت» ایران در مذاکره

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات، احتمال استفاده از گزینه‌های دیگر را مطرح کرد

ند پرایس می‌‌گوید آمریکا تنها برای ادامه مذاکره اقدامات یکجانبه انجام نمی‌دهدKEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هشتم آذرماه در وین ابراز امیدواری کرد که تیم مذاکره کننده دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با حسن نیت برای پیشرفت شش دور قبلی مذاکرات به پایتخت اتریش سفر کند.

مقامات در تهران ادعا کردند که با حسن نیت و جدیت در دور جدید مذاکرات حاضر می‌شوند. در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود نسبت به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا در ایران ابراز نگرانی کرده و تهران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشوند به روند اقدامات جبرانی را متوقف نمی‌کند. ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها و تضمین آمریکا بابت خارج نشدن دوباره از برجام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرایس در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت که بازگشت دوجانبه به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک بهترین و موثرترین راه برای برقراری دوباره محدودیت‌های قابل تایید بر برنامه‌های هسته‌ای ایران و بازداشتن تهران از حرکت در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای است. او ابراز امیدواری کرد که تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین حاضر شود و به پیشرفت مذاکراتی که قبلا انجام شده کمک کند.

پس از به قدرت رسیدن جو بایدن، ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام شامل بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان با حضور غیرمستقیم آمریکا شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. این مذاکرات در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ در ایران به حال تعلیق درآمد و قرار است هفته آینده در وین از سر گرفته شود.

پرایس در واکنش به پرسشی درباره اقدامات دولت بایدن در جهت اعتمادسازیی برای ادامه مذاکرات گفت:‌ «ما تنها برای ادامه مذاکره هیچ اقدام یکجانبه‌ای انجام نمی‌دهیم. آماده بازگشت دوجانبه به برجام هستیم و این موضوع را از آغاز ماه آوریل به طور شفاف روشن کرده‌ایم. امیدواریم جدیت مشابهی دولت جدید ایران ببینیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره گزینه‌های دیگر درصورت شکست دیپلماسی گفت: «دیپلماسی در اولویت است. در روزهای آینده خواهیم دید که رویکرد دولت جدید ایران چیست. در عین حال اعلام کرده‌ایم که این روند نمی‌تواند بدون محدودیت ادامه پیدا کند. اگر ایرانیان نشان دهند که حسن نیت ندارند و جدی نیستند، به گزینه‌های دیگر روی می‌آوریم.»

پرایس البته باز هم روشن نکرد که منظور آمریکا از گزینه‌های دیگر چیست و تنها گفت آنها را با «متحدانمان» در میان گذاشته‌ایم.

برخی ناظران درباره جدیت دولت بایدن در استفاده از گزینه‌های دیگر و اینکه اصولا گزینه‌های دیگری روی میز رئیس‌جمهور آمریکا وجود داشته باشد دچار تردید هستند.