نماینده عربستان در آژانس: ایران با برنامه‌های هسته‌ای «باج‌گیری» می‌کند

شورای وزیران عربستان سعودی سیاست‌های «تجاوزگرایانه» جمهوری اسلامی را محکوم کرد

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در حال برگزاری است-Shutterstock

نماینده عربستان سعودی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران علیه بازرسان آژانس «اقدامات خودسرانه» انجام می‌دهد.

او در عین حال خواستار پایبندی کامل تهران به همه تعهدات در چارچوب برجام و توقف پیشرو‌‌ی‌های هسته‌ای شد و گفت: «ایران نباید تعهدات هسته‌ای را با مذاکرات پیوند بزند.» نماینده عربستان سعودی همچنین گفت که «ایران با برنامه‌های هسته‌ای از جهان باج‌گیری می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال برگزاری است و دبیرکل آژانس پس از سفری یک‌روزه به تهران به وین بازگشته است. رافائل گروسی کنفرانس خبری که قرار بود درباره این سفر و دستاوردهای آن برگزار شود را لغو کرده است. این سفر در آستانه نشست شورای حکام و یک هفته پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام شد که برای هشتم آذرماه برنامه‌ریزی شده است.

همزمان با اظهارات نماینده عربستان در شورای حکام درباره ایران، شورای وزیران عربستان سعودی نیز سیاست‌های تجاوزگرایانه جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، در نشست روز سه‌شنبه شورای وزیران عربستان که به طور مجازی برگزار شد و ملک سلمان، پادشاه عربستان آن را از شهر نئوم میزبانی می‌کرد نتیجه نشست‌های کارگروه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران بررسی شد. این گروه از ایران خواسته بود که به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و به تعهدات خود پایبند باشد. این کارگروه همچنین سیاست‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی در منطقه را عامل بی‌ثباتی و ناامنی توصیف کرد.

عربستان سعودی بارها درباره فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی هشدار داده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکرات تهران و ریاض که از اوایل سال جاری با هدف کاهش تنش‌ها آغاز شده بود، در ماه‌های اخیر پییشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در مردادماه مدعی شده بود که بهبود روابط با همسایگان در اولویت قرار دارد.