نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در دوحه با طالبان دیدار می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «آنها درباره منافع ملی حیاتی ما تا جایی که به افغانستان مربوط می‌شود گفت‌وگو خواهند کرد»

توماس وست، نماینده ویژه ‌آمریکا در امور افغانستان-Pakistan's Ministry of Foreign Affairs / AFP

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان هفته آینده به دوحه قطر سفر خواهد کرد تا در یک نشست دو هفته‌ای با رهبران طالبان شرکت کند.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «آنها درباره منافع ملی حیاتی ما تا جایی که به افغانستان مربوط می‌شود گفت‌وگو خواهند کرد.»

او افزود که سرفصل‌ این گفت‌وگوها مقابله با تروریسم، ایجاد یک مسیر خروجی امن برای شهروندان آمریکا و نیز افغان‌هایی که آمریکا به آن‌ها تعهد ویژه‌ای دارد، یاری‌رسانی‌های انسان‌دوستانه و نیز وضعیت اقتصادی افغانستان خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس (تام) وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان، پیش‌تر و در آغاز این ماه، در نشستی با روسیه، چین و پاکستان بر سر افغانستان شرکت کرده بود. نمایندگانی از گروه طالبان نیز در آن نشست با نمایندگان این کشورها دیدار کردند.

وست همچنین عضو هیئت ایالات متحده آمریکا در دیدار با مقام‌های طالبان در ماه اکتبر در دوحه بوده است. این دیدار نخستین دیدار رسمی میان واشنگتن و گروه طالبان پس از تاریخ ۳۱ اوت بود که آمریکا به طرز آشفته‌ای به دو دهه جنگ خود در افغانستان پایان داد.

پس از اینکه طالبان در تاریخ ۱۵ اوت قدرت را از دست دولت مورد پشتیبانی غرب در کابل در آورد، جریان کمک‌های خارجی برای توسعه افغانستان ناگهان قطع شد و اقتصاد این کشور روبه فروپاشی‌ رفت. کمبود پول نقد مشکلات زیادی را برای این کشور ایجاد کرده است. بسیاری از رهبران دولت طالبان در فهرست تروریسم و تحت تحریم آمریکا قرار دارند و ارسال پول نقد به افغانستان با دشواری‌های قانونی روبه‌رو است.

با فرارسیدن فصل سرد زمستان، بحران انسانی در افغانستان جایگزین بحران جنگی شده است. میلیون‌ها تن از مردم این کشور با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ناشی از افزایش قیمت کالاهای خوراکی و نیز خشکسالی‌ است.

بیشتر از جهان