حمدوک: لازم بود جلوی حمام خون در سودان را بگیرم

نخست‌وزیر سودان پس از توافق با کودتاگران، دوباره به سمت سابق خود بازگشته است

نخست‌وزیر به کار برگشته سودان از توافق با نظامیان دفاع کرد و آن را برای اجتناب از خونریزی ضروری خواند.

نخست‌وزیر سودان که دوباره سکان دولت را در این کشور در دست گرفته است، امروز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر در گفتگویی با سی‌ان‌ان اعلام کرد که به‌منظور پیشگیری از به‌راه افتادن حمام خون و جنگ داخلی در این کشور، تن به توافق با نظامیان این کشور داده است.

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان به همراه دیگر وزیران این کشور در جریان یک کودتای نظامی در ماه گذشته دستگیر و زندانی شدند. در ناآرامی‌های گسترده که در پی این کودتا خیابان‌های این کشور را در برگرفت، بیش از ۴۰ تن جان باختند.

اما روز یکشنبه ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، به‌عنوان بخشی از توافق میان ارتشیان و نیروهای مدنی این کشور، حمدوک را دوباره به نخست‌وزیری منصوب کرد. نخست‌وزیر سودان در گفتگوی خود با سی‌ان‌ان گفت که از خون‌های ریخته شده در کودتای ۲۵ اکتبر بسیار متاسف است و این توافق را به‌منظور اجتناب از خونریزی بیشتر در کشور امضا کرده است.

بر پایه این توافق، حمدوک بار دیگر ریاست دولت انتقالی را برعهده گرفت. این دولت پس از برکناری رئیس‌جمهوری پیشین این کشور عمر‌البشیر از قدرت در سال ۲۰۱۹ شکل گرفته بود. شورای وزیران نیز که در پی کودتای ۲۵ اکتبر منحل اعلام شده بود، دوباره به کار خود بازمی‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضای این توافقنامه از سوی برخی هواداران نخست‌وزیر موردانتقاد قرار گرفته است، اما حمدوک بر این نکته پافشاری می‌کند که وی تصمیم درستی گرفته است. او می‌گوید این توافقنامه بی‌نقص نیست، اما امضای آن به‌منظور پیشگیری از روی دادن یک فاجعه بوده است. او افزود: «می‌توان توافقنامه‌ای داشت بی‌نقص یا به توافقی رسید که عملی باشد. اگر در انتظار یک توافق بی‌نقص باشیم، شاید بیش‌ از اندازه منتظر بمانیم و آنگاه دیگر برای همه‌ چیز دیر شود.»

حمدوک در گفتگوی خود با سی‌ان‌ان گفت که او به نظامیان اعتماد دارد و خود را به همکاری با آنها متعهد می‌داند تا با یکدیگر بتوانند یک نقشه‌ راه عادلانه برای آینده سودان ترسیم کنند.

در بندی از این توافقنامه که در جریان پخش زنده تلویزیونی امضا شد، ارتش موظف شده است تمام زندانیان سیاسی را که در پی کودتا بازداشت و زندانی شدند، آزاد کند. اما تاکنون تنها ۹ تن از ۳۱ زندانی سیاسی آزاد شده‌اند. حمدوک دراین‌باره گفت که او خواهان آزادی باقی زندانیان است.

او گفت: «این خواسته، نخستین گام از دستور‌کار سیاسی است. تا آن زمان که همه آنها آزاد شده باشند، دمی نخواهم آسود.»

بیشتر از جهان