باخت معنادار اردوغان در انتخابات شهرداری‌ها

ترکیه اعلام کرد سال ۲۰۱۸ با رکود اقتصادی روبرو بوده

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه شهر بزرگ و تاثیرگذار این کشور را در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها از دست داد. این شکست پرمعنا اولین شکست سیاسی وی در صحنه سیاست محسوب می شود. هرچند حزب حاکم عدالت و توسعه به نتایج آرا اعتراض کرد و مدعی شد که در نتیجه انتخابات تخلف هایی رخ داده است. در نتیجه، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که آرای هشت منطقه استانبول بازشماری می شوند و تنها آرا باطله، شمرده خواهند شد.

در این انتخابات که پس از هفته ها تبلیغات و کارزارهای انتخاباتی روز یکشنبه ۱۱ فروردین برگزار شد، ائتلاف جمهور با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پیروز شد و رقیبش، ائتلاف ملت ۳۸ درصد رای آورد. ائتلاف جمهور متشکل از دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی است و ائتلاف ملت از حزب های جمهوری خواه خلق و نیک تشکیل شده است که برنده شهرهای بزرگ و لیبرال استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا شد.

حزب عدالت و توسعه پیروز انتخابات است ولی از دست دادن این شهرهای مهم به حزب رقیب نه تنها برای حزب اردوغان پرمعناست بلکه نشان از کاهش محبوبیت اردوغان و اعتراض مردم به وضعیت بد اقتصادی است. روزنامه حریت به نقل از دفتر آمار ترکیه نوشت اقتصاد ترکیه در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ با رکود اقتصادی روبرو بوده و رشد منفی ۲.۴ درصدی داشته است. این در حالیست که سه ماهه پیش از آن نیز رشد منفی ۱.۶ درصدی داشته و با توجه به دو دوره متوالی عملا این کشور وارد این کورد شده است. ارزش لیر، واحد پول ترکیه طی سال گذشته سقوط کرد و پس از اعلام رای گیری دو واحد دیگر نیز پایین آمد. در سال ۲۰۱۸ نرخ تورم تا ۲۵ درصد بالا رفت و نرخ بیکاری به ۱۱ درصد رسید. مواد مورد نیاز روزمره مردم بیش از ۱۵ درصد افزایش داشت و تولیدکنندگان داخلی نزدیک به ۳۰ درصد بر قیمت محصولات خود کشیدند.

خبرنگار بی بی سی، مارک لوئن تحلیل می کند که تصویر شکست ناپذیر بودن اردوغان طی این انتخابات خدشه دار شده است. اردوغان در سخنرانی پس از اعلام نتایج گفت: «حتی اگر مردم ما پست شهرداری را واگذار کردند در عوض نواحی همچنان در دست حزب عدالت و توسعه است.» کاهش محبیوبیت اردوغان به دلیل سقوط وضعیت اقتصاد ترکیه و افزایش تورم از عمده ترین مسایلی هستند که موجب کاهش محبیوبیت اردوغان شدند.

بسیاری باور دارند که تفکرات اعتقادی وی و عملکردهای تند و خودمحورانه اش باعث برعکس شدن روند رو به رشد و جهانی شدن ترکیه شده است. اعتراضها به دولت اسرائیل، بازداشت کشیش آمریکایی، خرید موشک های روسی اس -۴۰۰ و ساخت جنگنده اف-۳۵ از جمله این موراد هستند.

شهرداری آنکارا به مدت ۲۵ سال در دست حزب عدالت و توسعه با تفکرات اسلام گرایانه بود و خود آقای اردوغان نیز کارنامه سیاسی اش را از شهرداری استانبول آغاز کرد. این حزب چنان به پیروزی خود مطمئن بود که پیش از اعلام نتایج انتخابات، پوسترهای پیروزی را در شهر استانبول نصب کرده بود. عملی که با اعتراض حزب جمهوری خواه خلق روبرو شد و آن را «تحمیل نظر» و «دزدیدن آرا» خواند.

گفتنی است نزدیک به ۶۰ میلیون واجد شرایط رای دهی برای این دوره انتخابات ترکیه وجود دارند و ۵۵۳ هزار نیروی امنیتی در حوزه های رای گیری حضور داشتند. فعلا اکرم امام اغلو، شهردار استانبول و منصور یواش، شهردار آنکارا هستند. کمال قلیچ‌دار‌اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، گفت: «مردم به مردم‌سالاری رای داده و مردم‌سالاری را برگزیده‌اند».

حزب دموکراتیک خلق که مهمترین حزب کردهای ترکیه است در اعتراض به غیرعادلانه بودن این انتخابات نماینده ای معرفی نکرد که بسیاری معتقدند این عمل در سرشکن نشدن آرا تاثیرگذار بود. مردم کرد ترکیه پس از اعلام نتایج انتخابات برای پایکوبی به خیابان ها آمدند. رهبر این حزب، صلاح الدین دمیرتاش در زندان بازداشت است. دولت ترکیه همواره این حزب را به ارتباط با حزب کارگران کردستان متهم کرده است.

بیشتر از جهان