رئیس آژانس با وزیر خارجه ایران دیدار کرد

گروسی بارها از قطع دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعدازظهر امروز سه‌شنبه ۲ آذر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

این دومین سفر رافائل گروسی به ایران پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، امیرعبداللهیان در این دیدار «بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای تعامل سازنده با آژانس در چارچوب موافقت‌نامه‌ پادمان‌ تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که در سفر مدیرکل آژانس، اعتماد متقابل و همکاری‌های طرفین بیش‌ازپیش تقویت شود.» 

خبرگزاری فارس نوشته است که امیرعبدللهیان «همچنین بر اهمیت کار فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس و ضرورت بی‌اعتنایی به فشارهای سیاسی خارجی تاکید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، گروسی گفت آژانس رویکردی فنی، حرفه‌ای و بی‌طرفانه دارد و از آمادگی آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده طی ماه‌های آینده و در همکاری نزدیک با جمهوری اسلامی ایران خبر داد. گروسی پیش ‌از این دیدار، در محل سازمان انرژی اتمی برای دومین بار، حدود دو ماه و نیم پس از سفر قبلی‌اش به تهران، با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

محمد اسلامی پس از دیدار با رافائل گروسی، از تفاهم برای خاتمه دادن به مذاکره در مورد برخی مسائل «بسته‌شده گذشته» خبر داد.  

گروسی بارها درباره قطع نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به‌خصوص قطع دسترسی به دوربین‌های کارخانه ساخت سانتریفیوژ در کرج، هشدار داده و گفته است که بدون اطلاع از وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مذاکرات احیای برجام به‌ جایی نخواهد رسید.

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه ۲ آذرماه، در نشست خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد بخش‌هایی از پرسش‌های آژانس از ایران «مربوط به مسائل گذشته است که در برجام به آن‌ها پرداخته و بسته ‌شده‌» است و گفت: «ما امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکرات آن‌ هم هنوز ادامه دارد، این موارد تداوم پیدا نکند.» اسلامی بدون ارائه جزئیات بیشتر درباره این موارد «بسته‌شده»، گفت پرسش‌های آژانس بر اساس مدارکی مطرح شده است که «دشمنان» منتشر کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بیش از دو سال است که پرسش‌هایی درباره منشا ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت‌ هسته‌ای اعلام‌نشده ایران مطرح کرده و خواستار توضیح کامل در این زمینه شده، اما همچنان پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده است. موضوع آلودگی‌ اورانیومی در یک مکان هسته‌ای اعلام‌نشده ایران را نخستین بار اسرائیل مطرح کرده بود.