پرنده ایرانی پرکشید

بیست‌و‌هفتمین دوره جشنواره تئاتر ایرانیان کلن ۲۱ نوامبر به کار خود پایان داد

بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر ایرانیان شهر کلن آلمان ۲۱ نوامبر با اجرای تئاتر «بازی در بازی» به کار خود پایان داد.

نیلوفر بیضایی، نویسنده و کارگردان این نمایش، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، استقبال تماشاگران را همچون دوره‌های گذشته پرشور و قابل‌احترام توصیف کرد و گفت: «نمایش بازی در بازی روز یکشنبه ۲۸ نوامبر نیز در شهر فرانکفورت روی صحنه خواهد رفت.»

«بازی در بازی» ازنظر سبک اجرا و نوع بازی‌ها، فضایی متفاوت با دیگر کارهای بیضایی داشت. این اثر نگاهی نقادانه در قالب طنز به شرایط حضور زن در فضاهای هنری ازجمله تئاتر ارائه کرده بود.

اما پیش از آن و در روز سه‌شنبه، تئاتر «وقتی سالومه گریست» به کارگردانی حسام‌الدین توکلی روی صحنه رفت. توکلی در مقام نویسنده تلاش کرده بود ضعف فلاسفه و روشنفکران را در پرداختن به مسائل مربوط به زنان بیان کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به شرایط کشور آلمان و قوانین جدید مربوط به تجمع و اجرای برنامه در دوران کرونا، اجرا نمایش‌ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه متوقف شد. مدیر سالن تئاتر اورانیا برای ابلاغ پروتکل‌های جدید و پیشگیری از ابتلای تماشاگران به کرونا، اجرای نمایش‌ها را متوقف کرد. به‌ این‌ ترتیب نمایش‌های «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» کار علیرضا کوشک‌جلالی، «پزشک پوشالی» از رضا حسامی، «نگار و کوراوغلو» کار نگار بقراطی و همچنین «ژاندارک در آتش» نوشته محمد رحمانیان به کارگردانی فرید تهرانی، شانس اجرا در جشنواره را از دست دادند.

بهرخ بابایی، دبیر بیست‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر ایرانی شهر کلن، در آیین پایانی گفت: «شرایط اجرا برای گروه‌های ساکن آلمان تا پایان سال جاری فراهم خواهد شد.»

پس‌ از این وقفه دوروزه، اجراهای جشنواره در روز جمعه با روی صحنه رفتن «پرسشنامه» نوشته ابراهیم مکی و به کارگردانی منوچهر نامور آزاد در شهر بن از سر گرفته شد. استقبال خوب تماشاگران از این اجرا موردتوجه برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفت. این نخستین بار بود که تئاتری از جشنواره کلن در شهر دیگری روی صحنه می‌رفت.

شنبه ۲۰ نوامبر، شب افغانستان با حضور تماشاگران ایرانی، افغان و آلمانی برگزار شد. در این شب، هنرمندان افغانستان به اجرای موسیقی و شعرخوانی پرداختند.

عصر شنبه نیز نمایشنامه «رضا بیک‌ایمان‌وردی» نوشته ابراهیم مکی به‌صورت نمایشنامه‌خوانی در کافه شال‌پلاته کلن اجرا شد. پس ‌از آن، نشستی در مورد آثار مکی در همان مکان برپا شد. ابراهیم مکی در این نشست آثار خود را به سه دوره فکری تقسیم کرد و از چاپ کتاب مجموعه نمایشنامه‌هایش خبر داد، که قرار است به‌زودی در ایران و اروپا توزیع شود. در همین شب، نگار بقراطی نیز پرده بیژن و منیژه شاهنامه را نقالی کرد و در روز پایانی و پیش از اجرای «بازی در بازی»، نیز شاهد اجرای پرسشنامه در شهر کلن بودیم.

در پایان این جشنواره، بهرخ حسین بابایی، دبیر فستیوال تئاتر ایرانی شهر کلن، ضمن اشاره به تلاش‌های زنده‌یاد مجید فلاح‌زاده برای برپایی این رویداد، گفت: «در تمام این سال‌ها، فستیوال کلن حاصل تلاش جمعی بوده و توانسته است روح تئاتر ایران را در قلب اروپا زنده نگه دارد. امشب جشنواره بیست‌و‌هفتم در شرایطی به پایان رسید که تئاتر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، دو سال زمین‌گیر شده بود و هنرمندان ما روی صحنه نرفته بودند.»

بابایی دلیل وقفه دوروزه جشنواره را نظر مدیر سالن طرف قرارداد عنوان کرد و تاکید کرد از حق قانونی خود برای پیگیری این موضوع استفاده می‌کند. او همچنین از گروه‌هایی که فرصت اجرا را به‌دلیل مشکلات از دست دادند، عذرخواهی کرد.

بیست‌و‌هفتمین دوره تئاتر ایرانیان شهر کلن با حضور پرشور تماشاگران و دوستداران به کار خود خاتمه داد.

بیشتر از فرهنگ و هنر