اسلامی: با آژانس تفاهم کردیم به مذاکره درمورد برخی مسائل خاتمه دهیم

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران مدعی شد گروسی در ملاقات با او گفته که «هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده است»

محمد اسلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، پس از دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، از تفاهم با او برای خاتمه‌دادن به مذاکره درمورد برخی مسائل «بسته‌شده گذشته» خبر داد.  

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه، دوم آذرماه، در نشست خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مدعی شد بخش‌هایی از پرسش‌های آژانس از ایران، «مربوط به مسائل گذشته است که در برجام به آن‌ها پرداخته و بسته شده» و گفت: «ما امروز تفاهم کردیم این موارد را خاتمه بدهیم و با رویه‌ای که اتخاذ خواهیم کرد که مذاکرات آن هم هنوز ادامه دارد، این موارد تداوم پیدا نکند.»

اسلامی بدون ارائه جزئیات بیشتر درباره این موارد «بسته‌شده»، گفت پرسش‌های آژانس براساس مدارکی مطرح شده است که «دشمنان» منتشر کرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بیش از دو سال است که پرسش‌هایی درباره منشاء ذرات اورانیوم کشف‌شده در چند سایت‌ هسته‌ای اعلام‌نشده ایران مطرح کرده و خواستار توضیح کامل در این زمینه شده، اما همچنان پاسخ قانع‌کننده‌ای دریافت نکرده است. موضوع آلودگی‌ اورانیومی در یک مکان هسته‌ای اعلام‌نشده ایران را نخستین‌بار اسرائیل مطرح کرده بود.

اسلامی در سخنان خود، کل مسائل میان آژانس و ایران را «مسائل فنی» دانست و افزود: «آژانس از مسائل سیاسی و نفوذهای توطئه‌آمیزی که دشمنان ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنند، تأثیرپذیری ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئيس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین مدعی شد که رافائل گروسی در ملاقات با او چندین‌بار گفته که «هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است».

این ادعا درحالی مطرح شده است که رافائل گروسی هفته گذشته در تازه‌ترین گزارش سه‌ماهه خود درمورد برنامه هسته‌ای ایران، به‌صراحت افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد ایران را در تضاد با تعهدهای برجامی ایران دانسته و پیش‌تر نیز به موارد دیگری از نقض این تعهدها اشاره کرده است.

رافائل گروسی که برای دومین‌بار پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، به تهران سفر کرده است، پس از دیدار با محمد اسلامی گفت: «صحبت‌هایی که امروز صبح داشتیم بسیار فشرده بود و به دنبال آن هستیم تا کار را تداوم ببخشیم و مناسبات را با این نگاه ادامه دهیم که بتوانیم زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم.»

او با تاکید بر تمایلش به «تداوم و تعمیق گفت‌وگوها با دولت جدید ایران» از برنامه دیدارش با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در ادامه سفر خود خبر داد.

سفر گروسی به ایران پس از چندین‌ماه تعلل و تاخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، در آستانه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در وین و یک هفته پیش از آغاز دور جدید گفت‌وگوها برای احیای برجام میان ایران و غرب برای احیای توافق برجام صورت می‌گیرد. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۲۱ آبان‌ماه، تماس نداشتن مسئولان دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی برای مذاکره در مورد مسائل مهم باقی‌مانده درمورد برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر آن را موضوعی «حیرت‌انگیز» خوانده بود.