دستگاهی پوشیدنی که مصرف بیش از حد مواد مخدر را خنثی می‌کند

این دستگاه تزریق خودکار که مشابه پمپ انسولین کار می‌کند، می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از بیش‌مصرفی مواد مخدر را کاهش دهد

این دستگاه چند حسگر و دستگاه تزریق همراه با الگوریتمی ویژه برای تشخیص الگوهای تنفسی خطرناک است که در هنگام مسمومیت با مواد مخدر اتفاق می‌افتد-Chan et al./Scientific Reports

محققان پیش‌نمونه دستگاهی پوشیدنی را ساخته‌اند که الگوهای تنفسی را پایش می‌کند و داروی نالوکسان را که خنثی‌کننده بیش‌مصرفی مواد مخدر و قادر به نجات‌ جان انسان است، به بدن تزریق می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه واشنگتن در آمریکا، این دستگاه تزریق خودکار که مشابه پمپ انسولین کار می‌کند، می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از بیش‌مصرفی مواد مخدر را کاهش دهد. بیش‌مصرفی یا افراط در مصرف مواد مخدر همچنان بحرانی بزرگ در بهداشت عمومی ایالات متحده آمریکاست و به‌ویژه طی همه‌گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.

این پیش‌نمونه، که روز دوشنبه (۳۰ آبان) مجله ساینتیفیک ریپورتز(Scientific Reports)  به شرح آن پرداخت، شامل چندین حسگر و یک دستگاه تزریق پوشیدنی برای تزریق ایمن دارو، همراه با الگوریتمی ویژه برای تشخیص الگوهای تنفسی خطرناک است که در هنگام مسمومیت با مواد مخدر اتفاق می‌افتد.

در توضیح این تحقیق آمده است که این دستگاه شامل یک جفت شتاب‌سنج برای اندازه‌گیری سرعت تنفس و یک پردازنده داخلی است که قادر به تشخیص توقف حرکات تنفسی است.

محققان می‌گویند که نالوکسان دارویی بسیار موثر است و اگر به موقع تزریق شود، امکان دارد که بتواند جان انسان را نجات دهد.

به گفته محققان، در صورت بروز وقفه‌های تنفسی غیرطبیعی و طولانی‌مدت در فرد، که به آن توقف تنفس می‌گویند، این دستگاه پوشیدنی دستگاه تزریق را فعال می‌کند. در ضمن، می‌تواند داده‌های مربوط به تنفس را از طریق بلوتوت به تلفن هوشمندی در نزدیکی محل اتفاق منتقل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته محققان: «سامانه بسته تزریق نالوکسان می‌تواند راهبردهای موجود کاهش آسیب مبتنی بر شواهد را تکمیل و کمک کند تا بتوان بدون حضور شخص دیگر و به صورت عملی بر مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر نظارت کرد و احتمال احیای موفقیت‌آمیز فرد را افزایش داد.»

جاستین چان، نویسنده اصلی یافته‌های این تحقیق و دانشجوی دکتری دانشگاه واشنگتن، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «الگوریتم‌هایی تدوین کرده‌ایم که وقتی تنفس فرد پوشنده این دستگاه متوقف شود، دستگاه تزریق به طور خودکار به بدن وی نالوکسان تزریق می‌کند.»

برای آزمایش کردن این دستگاه، محققان یک کارآزمایی بالینی با حضور ۲۵ داوطلب در یک مرکز تزریقات تحت نظارت در ونکوور، کانادا، و به طور هم‌زمان آزمایش دیگری در یک محیط بیمارستانی انجام دادند که در آن داوطلبان با حبس کردن نفس خود علائم توقف تنفس را بازسازی می‌کردند.

این محققان می‌گویند که انجام این آزمایش‌ها برای رسیدن به الگوریتم تنفس در شرایط واقعی و شناخت تغییرات تنفسی ناشی از مصرف مواد مخدر اهمیت زیادی داشت.

محققان در آزمایشگاه ونکوور متوجه شدند که این دستگاه می‌تواند آهنگ تنفس افراد دچار افراط در مصرف مواد مخدر را به دقت ردگیری کند و توقف تنفس بر اثر مصرف مواد مخدر و خارج از روند درمان را نیز تشخیص دهد.

هدف از سنجش الگوهای تنفس در این آزمایش که بدون تزریق نالوکسان انجام می‌شد، رسیدن به الگوریتم دم و بازدم است. به گفته این محققان، نالوکسان در مرحله دوم تحقیق و به داوطلبانی تزریق شد که از سلامت کامل برخوردار بودند و مواد مخدر مصرف نکرده نبودند.

به گفته محققان، در مرحله دوم تحقیق در محیط بیمارستان و در ۲۰ داوطلبی که تنفس عادی داشتند، بیش‌مصرفی را شبیه‌سازی کردند. داوطلبان به مدت ۱۵ ثانیه نفس خود را حبس کردند تا وضعیت توقف تنفس شبیه‌سازی شود.

در این تحقیق آمده است که وقتی این دستگاه تشخیص دهد فرد به مدت حداقل ۱۵ ثانیه حرکت نکرده است، به کار می‌افتد و نالوکسان را به بدن او تزریق می‌کند.

بر اساس این یافته‌ها، محققان معتقدند که این دستگاه می‌تواند با وارد کردن پادزهر به درون خون، اثر بیش‌مصرفی مواد مخدر را برعکس کند.

محققان دانشگاه واشنگتن می‌گویند که برای ارزیابی راحتی و کاربری درازمدت این دستگاه، به‌ویژه در محیط‌هایی که تحت نظارت نیستند، تحقیق بیشتری لازم است، و افزودند که برای ارزیابی تزریق نالوکسان به افرادی که مواد مخدر را برای مقاصد غیردرمانی مصرف می‌کنند، هنوز بررسی‌های بیشتری لازم است.

طبق داده‌های اولیه مراکز پیشگیری از بیماری ایالات متحده در سال منتهی به آوریل ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن کشور بر اثر بیش‌مصرفی مواد مخدر جان باختند.

طبق تحقیقی که به‌تازگی روی حدود ۱۰۰ مصرف‌کننده مواد مخدر در فیلادلفیا انجام شد و یافته‌های آن در مجله هارم ریداکشن (Harm Reduction)  منتشر شد، در حدود سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان گفتند که به استفاده از افزاره‌ای که بتواند بیش‌مصرفی را تشخیص دهد و به طور خودکار داروی ضد آن را تزریق کند، تمایل دارند.

شیام گولاکوتا، استاد علوم رایانه و مهندسی دانشگاه واشنگتن، می‌گوید: «امیدواریم [این ابداع] در رفع یکی از عوامل بزرگ رنج و گرفتاری در این مملکت اثر ملموسی داشته باشد.» او افزود که این دستگاه می‌تواند در مراحل گوناگون افراط در مصرف مواد مخدر و جلوگیری از مرگ‌ ناگهانی کمک کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی