جهادی‌های بریتانیایی باید به کشورشان بازگردند

تعلیق گذرنامه جنگجویان داعش مشکل را حل نمی‌کند

LAURA LEAN / POOL / AFP - شمیمه بیگم 

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا هشدار داده است که دولت بریتانیا باید جهادی‌های بریتانیایی را که پس از سقوط دولت اسلامی (داعش) در سوریه در بازداشت هستند، به بریتانیا  بازگرداند، و یا با این امکان که آنها آزاد شوند و دوباره دست به خشونت بزنند مواجه شود.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در دیدار خود از لندن، در صحبت‌های خود تاکید کرد که در حال حاضر و پس از سقوط خلافت اسلامی، بیش از دو هزار جنگجوی خارجی در بازداشت هستند و این امری ضروری است که به وطن خود برگشته تا در دادگاه محاکمه شوند.

اگرچه تعدادی از کشورهای اروپایی موافقت کرده‌اند تا عده‌ای از شهروندان آنها که در حال نبرد برای داعش دستگیر شدند به کشورشان بازگردند، اما بریتانیا شهروندی این دسته از افراد را لغو کرده است، همانند «شمیمه بیگم» نوجوان بریتانیایی، و تصریح کرده است که دیگران نیز باید از کشورهای همسایه مانند ترکیه کمک‌های کنسولی دریافت کنند.

وزیر دفاع آمریکا در سخنان خود تاکید کرد، مصادره گذرنامه مشکل را حل نمی‌کند: «این کار، این واقعیت که همچنان در سوریه جنگجویان خارجی وجود دارند را برطرف نمی‌کند، تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسپر اظهار داشت که این مساله را در دیدار خود با مقامات بریتانیا به عنوان یک امر ضروری مطرح خواهد کرد. وی به گروهی از خبرنگاران گفت: «این یک وضعیت غیر قابل توجیه است. تا چه وقت می‌تواند ادامه یابد؟ نظر ما این است که آنها باید با برخوردی مناسب به کشورشان بازگردانده شوند، این پیام ما برای بریتانیا است. نظر ما بر این است که آنها به کشور خود بازگردانده شوند تا در برابر دادگاه قرار گیرند».

با توجه به خطرناک بودن جهادی‌ها، و این مهم که بعضی از آنها گروگان‌های بریتانیای و آمریکایی را به قتل رساندند، و آزاد شدن آنها از اردوگاه‌های شبه نظامیان کرد که در آنجا زندانی هستند، آقای اسپر گفت: «چه مدت دیگر دیگران باید از آنها مراقبت کنند؟ شما درباره چند هزار جنگجو صحبت می‌کنید، در مجموع حدود دو هزار جنگجوی خارجی در آنجا هستند، که بسیاری از آنها از اروپا آمده‌اند، این وضعیت آنجا است».

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی در این مورد که اگر این دسته از زندانیان به کشورهای خود بازگردانده نشوند، و گروه‌های کرد مجبور شوند که آنها را آزاد کنند، گفت: «من نمی‌دانم. ما نمی‌دانیم. درسته؟ این وضعیت خوبی نخواهد بود، اما ما از خیلی از دوستان خود، مانند کردها درخواست می‌کنیم که آنها را نگه دارند. مجددا می‌گویم، این مساله چقدر توجیه پذیر است و تا چه وقت؟»

آقای اسپر قرار است با نخست وزیر اسرائیل که او نیز در لندن به سر می‌برد دیدار کند. گمان می‌رود که بنیامین نتانیاهو، در حالی که رویارویی با برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، در رابطه با پیشنهاد مذاکره مستقیم دولت آمریکا با ایران مخالفت کند. با این حال، آقای اسپر تاکید کرده است که او موافق مذاکره با ایران است، از جمله اقدامات اخیر انجام شده توسط امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، که پس از سفر غیر‌منتظره وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف به اجلاس گروه جی ۷ در بیاریتز فرانسه انجام گرفت. اما وی تصریح کرد که ایران «باید از گسترش ناامنی و ترور و دیگر مسائل در منطقه خودداری کند».

آقای اسپر بیان کرد که غرب، همانند تروریسم با تهدیداتی از جانب قدرت‌های متخاصم روبرو است، اشاره او به روسیه و چین بود. وی گفت: «دستورات قاعده‌مند تحت چالش‌های روسیه و چین در حال افزایش است. در اینجا روسیه در حیاط خلوت شما قرار دارد، اما باید به شما بگویم که چین خیلی چالش برانگیز است… توانایی‌های آنها، اندازه کشور، قدرت اقتصادی، و روند رو به رشد آنها، و اگر ما سعی نکنیم که آنها را به راه درست بازگردانیم و در برابر چالش‌هایی که در سراسر جهان درست می‌کنند بایستیم، واقعا می‌تواند بازی را در منطقه پاسیفیک و در نهایت جهان تغییر دهد». 

وی در پایان گفت: «به نظر من همگی ما باید در برابر چین قدرتمند باشیم. من درباره اینکه حالت تهاجمی داشته باشیم صحبت نمی‌کنم، اما فقط بایستیم و بر حقوق و آزادی‌های مردم تاکید کنیم… من در سال ۱۹۹۷ به هنگام تحویل هنگ کنگ در آنجا بودم و به یاد دارم که چه توافقی شده بود. و ببینید که امروز چه اتفاقی افتاده است، آیا اینطور به نظر می‌رسد که طبق توافق خودشان زندگی می‌کنند؟»  

https://www.independent.co.uk/

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه