چین به موشک «غیرممکن» دست یافت؟

روسیه و ایالات متحده به طور مستقل روی فناوری‌های مشابهی کار می‌کنند

این موشک به سوی هدفی شلیک نشده و در آب فرود آمده و همین باعث سردرگمی بیشتر کارشناسان ایالات متحده شده است - Dimitar DILKOFF / AFP

بر اساس گزارشی جدید، چین سلاحی را آزمایش کرده که پیش‌تر گمان می‌رفت ساخت آن غیرممکن باشد.

بر اساس این گزارش، این کشور برای آزمایش این سلاح مافوق صوت، موشکی را از فضاپیمای دیگری پرتاب کرد که خود دست‌کم با پنج برابر سرعت صوت در آسمان حرکت می‌کرده است. در این گزارش آمده که پیش‌تر گمان می‌رفته ساخت این فناوری‌ ممکن نباشد و متخصصان ایالات متحده درست نمی‌دانند چین در واقع چطور توانسته است این آزمایش را انجام دهد.

با آنکه این آزمایش در ماه ژوییه انجام شد و همان موقع نیز در اخبار آمد، ماهیت این پیشرفت بزرگ اولین بار در گزارش جدیدی فاش شد که فایننشیال تایمز منتشر کرده است. در این مقاله آمده که متخصصان با واکاوی داده‌ها کوشیده‌اند دریابند چطور چین توانسته است این فناوری را بسازد و این موشک دقیقا به چه کاری می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این آزمایش، چین ابتدا آنچه را حامل لغزشی مافوق صوت «اچ‌جی‌وی» (HGV) می‌نامد، با موشک به فضا فرستاده که بعد از ورود مجدد به جو، با سرعت بیش از پنج برابر سرعت صوت به سوی هدف پرواز کرده است. حامل لغزشی مافوق صوت به علت سرعت سیر زیادی که دارد می‌تواند همانند جنگ‌افزاری مستقل عمل کند اما چین اعلام کرده است از آن برای حمل سایر موشک‌ها هم استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش جدید، اچ‌جی‌وی سپس توانسته است موشک مجزایی را پرتاب کند. این موشک بر فراز دریای چین جنوبی از آن جدا شده است. بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، گویا این موشک به سوی هدفی شلیک نشده و در آب فرود آمده و همین باعث سردرگمی بیشتر کارشناسان ایالات متحده شده است.

این امر درک علت ساخت این موشک را دشوارتر کرده است. برخی معتقدند ممکن است از آن برای نابودکردن سامانه‌های دفاعی موشکی استفاده شود که برای مثال در جنگ ممکن است برای متوقف‌سازی این جنگ‌افزار مافوق‌صوتی به کار گرفته شود.

روسیه و ایالات متحده به طور مستقل روی فناوری‌های مشابهی کار می‌کنند اما چنین آزمایش موفقی می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چین خیلی از آن‌ها جلوتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان