هوای تهران؛ آبان آلوده‌ترین ماه سال بود، آذر آلوده‌تر هم می‌شود

در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان باختند

استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت است-عکس از انتخاب

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اعلام کرد که ماه آبان با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است. به گفته سولماز احمدی، این وضعیت می‌تواند زنگ خطر جدی برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد. وزارت بهداشت نیز با اعلام اینکه میزان آلاینده‌ها در ماه آذر افزایش پیدا می‌کند، خبر داد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۷۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان باختند. هم‌زمان با وجود نشانه‌های مبنی بر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع، اداره کل محیط‌زیست استان تهران، ادعا کرد که آلودگی هوا در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک تشدید شده است.

آلودگی هوای تهران، روزبه‌روز وارد مرحله جدی‌تری می‌شود. اگر سال‌های گذشته فقط در ماه‌های سرد سال هوای پایتخت آلوده می‌شد در سال جاری حتی ماه‌های گرم سال نیز از آلاینده‌ها در امان نبودند. به‌طوری‌که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با پایان یافتن فصل تابستان در اوایل ماه مهر اعلام کرد تهرانی‌ها در سه ماه تابستان هیچ روزی هوای پاک نداشتند و ۲۱ روز نیز هوا برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد.
ثبت روزهای ناسالم با نزدیک شدن ماه‌های سرد در حال افزایش است. به‌طوری‌که طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، فقط در ماه آبان ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد که ۹ روز آن در اواخر ماه آبان بود. سولماز احمدی با بیان اینکه روز اول آبان، آلاینده دی‌اکسید گوگرد با شاخص ۸۴ به‌عنوان آلاینده شاخص شهر تهران ثبت شد، به خبرگزاری ایسنا گفت: «این شرایط تاکنون به‌ندرت در شهر تهران رخ داده است.» او همچنین تاکید کرد که این افزایش مقطعی می‌تواند به دلیل استفاده برخی صنایع از سوخت با کیفیت پایین و حاوی سولفور بالا باشد.
تغییر محسوس شاخص کیفیت هوا در ماه آبان، افزایش غلظت ذرات معلق و گاز دی‌اکسید گوگرد در کنار گفته‌های کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نشان می‌دهد که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای پایتخت است.
در اوایل ماه آبان با افزایش میزان آلایندگی هوای تهران، روزنامه اقتصاد در گزارشی با تیتر «شبیخون مازوت به آسمان تهران» نوشته بود: «شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت دی‌اکسید گوگرد در جو در مهرماه، زیر۳۰ و در شهریور، ۲۶ واحد بود؛ اما در آبان، شاخص کیفیت هوا به لحاظ غلظت این آلاینده گازی به یک‌باره افزایش یافت. در ابتدای آبان ماه، شاخص کیفیت هوا از نظر دی‌اکسید گوگرد ۸۴ واحد بود و پس از آن، در روزهای هفتم، هشتم و دهم نیز به ترتیب مقادیر ۷۹، ۷۱ و ۷۴ واحد برای این شاخص ثبت شد که نه‌تنها نسبت به ماه‌های اخیر، بلکه نسبت به مدت مشابه پارسال نیز افزایش چشمگیری داشته است.»  با این حال اداره کل محیط‌زیست استان تهران، ادعا کرده است که وضعیت با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


بعد از سعید محمدی، رئیس اداره کل محیط‌زیست استان تهران که به‌تازگی مدعی شده بود، سوخت مازوت در پایتخت استفاده نمی‌شود، حالا زهره عبادتی، معاون او نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است که منابع متحرک، بیشترین سهم را در افزایش آلاینده‌ها دارند و تشدید آلودگی هوا در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک اتفاق افتاده است. او همچنین ادعا کرد که شاخص کیفیت هوای تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل در آبان ۱۳۹۹ شدیدتر نیست. 
با وجود این ادعا عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درباره افزایش میزان آلایندگی در هوای تهران هشدار داد و گفت: «اگر غلظت آلاینده‌های هوا از یک حدی بیشتر شود باید تعطیلی‌هایی انجام شود و کاهش ساعات کار ادارات را داشته باشیم و گلایه ما از کمیته کاهش آلودگی هوا و کمیته اضطرار شهر تهران این است که طبق دستورالعمل اقدام نمی‌کنند.»
عباس شاهسونی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران تحت‌تاثیر آلودگی‌ هوا بوده‌اند، گفت: «مطالعات متعددی در دنیا انجام شده است که ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کرونا را اثبات کرده‌اند.» او با اشاره به اثبات این موضوع در یافته‌های مطالعاتی در مشهد و تهران افزود: «به‌خصوص با افزایش غلظت NO۲ و ذرات PM۲.۵. مواجهه این دو ارتباط معناداری با افزایش تعداد موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا داشت.»
شاهسونی، راهکار حل معضل آلودگی هوا در تهران را «اجرای درست» قانون پاک و قوانین مرتبط با آن دانست و گفت که همه سازمان‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور و سازمان محیط‌زیست باید طبق قانون مسئولیت خود را انجام دهند.
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با بیان اینکه در ماه آذر «شرایط مناسب» نخواهد بود، گفت که میزان آلایندگی هوای پایتخت در این ماه افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از شاهسونی، میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای کشور در سال قبل ۲۹ میکروگرم بر مترمکعب بوده است که تقریبا شش برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت است. در سال ۱۳۹۹ شهرهای زابل، تهران، اهواز، اصفهان و مشهد بالاترین غلظت ذرات معلق را داشتند.
پیشتر محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرده بود که سالانه ۴۰۰۰ نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا، جان خود را از دست می‌دهند. در زمستان ۱۳۹۹، زهرا صدراعظم نوری، رئیس سابق کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران، نیز خبر داده بود که آلودگی هوا به مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر در تهران منجر می‌شود.