شی جین‌پینگ: چین قلدر جنوب شرق آسیا نیست

«چین هر چه در توان دارد، برای پرهیز از هر جنگی انجام خواهد داد»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری  و رهبر حزب کمونیست چین- GREG BAKER / AFP

امروز، دوشنبه ۲۲ نوامبر، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، اعلام کرد که پکن در پی سلطه‌جویی بر آسیای جنوب شرقی یا قلدری در برابر کشورهای کوچک‌تر همسایه نیست. اشاره او به تنش‌های آن کشور با فیلیپین بر سر دریای جنوب چین است.

رئیس جمهوری چین این سخنان را در جریان یک کنفرانس مجازی بیان کرد که در آن ده کشور اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(ASEAN) در سی‌امین سالگرد هم‌پیمانی خود گرد هم آمده‌اند. 

به گزارش آژانس خبری دولتی چینی شی‌هوا،  شی جین پینگ در سخنرانی خود گفت: «چین قاطعانه با هژمونی‌طلبی و زورآزمایی سیاسی مخالف است و در پی حفظ مناسبات دوستانه خود با کشورهای همسایه‌ است تا با یاری یکدیگر بتوان صلحی پایدار در منطقه تأمین کرد، و  هرگز در پی سلطه‌جویی و یا حتی قلدری کردن در برابر کشورهای کوچکتر نیست.»

او افزود که بزرگترین نفع مشترک همه طرف‌ها صلح است، و چین هر چه در توان دارد، برای پرهیز از هر جنگی انجام خواهد داد. 

رئیس جمهوری چین در ادامه گفت: «ما باید سازندگان و پشتیبانان صلح منطقه‌ای باشیم و بر مذاکره به جای مقابله، و نیز بر همکاری و عدم تعهد تاکید کنیم و برای روبه‌رو شدن با عوامل منفی که صلح را به خطر می‌اندازند، دست به دست یکدیگر دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال‌ها‌ است که چین و کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا برای رسیدن به یک نظامنامه برای دریای چین جنوبی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، اما تاکنون پیشرفت عمده‌ای به دست نیامده است. 

در چنین شرایطی، شی جین پینگ در ادامه سخنان خود گفت: «ما باید چندجانبه‌گرایی راستین را تمرین کنیم و بر حل و فصل مسائل  بین‌المللی و منطقه‌ای از طریق مذاکره تاکید کنیم.»

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که دو روز پیش، گارد ساحلی چین با توپ‌های آبی، راه را بر دو قایق فیلیپینی که در مسیر آیونگین شوال بودند، بست. آیونگین شوال بخشی از مجمع الجزایر کالایان در دریای مورد منازعه چین جنوبی است که فیلیپین آن را بخشی جدایی‌ناپدیر از خاک خود می‌داند. 

روز دوشنبه ارتش فیلیپین دو قایق دیگر تدارکات را در مأموریت آذوقه‌رسانی به تفنگداران دریایی فیلیپین در آن منطقه و برای شکستن محاصره دریایی چین رهسپار آن ناحیه کرد.

فیلیپین تنها یکی از کشورهایی است که بر سر کنترل دریای چین جنوبی با پکن درگیر است. چین بر روی نزدیک به ۹۰ درصد این منطقه دست گذارده است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان، و ویتنام نیز هر یک مدعی تملک بخش‌‌هایی از این دریا هستند که سالانه به ارزش ۳ تریلیون دلار کالاهای بازرگانی از آن می‌گذرد. 

مسیرهای حیاتی دریاتی، منابع بی‌همتای ماهیگیری و نیز ذخایر زیرزمینی نفت و گازی این دریا را به کانون رقابت کشورهای منطقه بدل کرده است. 

چین به‌تازگی در بخش‌هایی از این منطقه پایگاه‌های دفاع موشکی مستقر کرده است تا ادعاهای ارضی خود را تثبیت کند، و این اقدام، افزایش تنش‌ها را در این آب‌ها به دنبال داشته است. 

بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، چندی پیش درباره هرگونه حمله‌ به فیلیپین، به چین هشدار داد و گفت که هرگونه عملیات چین در این منطقه می‌تواند بر اساس معاهدات نظامی دو جانبه آمریکا و فیلیپین، به پاسخی نظامی از سوی آمریکا منجر شود.

بیشتر از جهان