احتمال آلوده شدن هزاران مشتری استارباکس به هپاتیت آ

هپاتیت آ بیماری واگیردار کبد است و وقتی سرایت می‌کند که فردی، نوشیدنی یا غذایی را بخورد یا با چیزی تماس یابد که با مدفوع شخص مبتلا آلوده شده است

عوارض بیماری می‌تواند شامل تب، خستگی، تهوع، ناراحتی جهاز هاضمه، ادرار تیره، و زردی باشد-SAUL LOEB / AFP

احتمال دارد یکی از کارکنان استارباکس در نیوجرسی هزاران نفر از مشتریان را در معرض ابتلا به هپاتیت آ قرار داده باشد، زیرا مسئول غذا هنگام بیماری سر کار رفته بوده و آزمایشش بعدا مثبت از آب در آمده است.

روز ۱۷ نوامبر، در پی خبر مرکز بهداشت مبنی بر مثبت بودن آزمایش هپاتیت آ یکی از کارکنان مغازه استارباکس در ناحیه گلوسستر، اداره بهداشت کمدن کاونتی از این واقعه مطلع شد و روز ۱۸ نوامبر در بیانیه‌ای اظهار داشت که این فرد در طول دوران بیماری سر کار بوده است.

کمی بعد، اداره بهداشت آن قهوه‌فروشی را تعطیل کرد و گفت تا «زمانی که همه کارکنان واکسن نزنند، باز نمی‌شود.»

همه مشتریانی که در تاریخ ۴، ۵، ۶، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ نوامبر به آن مغازه رفته‌اند، باید «قبل از این که ۱۴ روز از تماس‌شان بگذرد»، واکسن بزنند.

اداره بهداشت اعلام کرد: «بازرسی فوری انجام شد و اعضای واحد نظارت بر غذا روز چهارشنبه از آن مغازه دیدن کردند تا آن را مورد بازرسی قرار دهند و در نتیجه مدرکی دال بر نقض سلامت مواد غذایی به دست نیامد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان گزارش کرد که اداره بهداشت ۱۷ واکسن هپاتیت آ به کارکنان مغازه استارباکس اختصاص داده و درمانگاه‌های سیاری بر پا کرده است تا روزهای جمعه و شنبه واکسن رایگان ارائه دهند.

دن کیشن، سخنگوی شهرستان کانتی، به شبکه خبر گفت که تا آن مقطع ۸۰۰ واکسن تهیه کرده‌اند که بزرگ‌ترین چالش واکسن هپاتیت آ در ایالت است.

آقای کینشن اشاره کرد، با توجه به این که حدود ۶۰۰ نفر در روز به آن «کافی‌شاپ» استارباکس می‌روند، اداره بهداشت احتمال می‌دهد «هزاران نفر در معرض بیماری قرار گرفته باشند.»

هپاتیت آ بیماری واگیردار کبد است و وقتی سرایت می‌کند که فردی، نوشیدنی یا غذایی را بخورد یا با چیزی تماس یابد که با مدفوع شخص مبتلا آلوده شده است. عوارض بیماری می‌تواند شامل تب، خستگی، تهوع، ناراحتی جهاز هاضمه، ادرار تیره، و زردی باشد.

پاسکال نواکو، مامور بهداشت کمدن کانتی، گفت: «الویت اصلی ما این است که اطمینان حاصل کنیم هر کسی که در این ماجرا (با آن محل در تماس) بوده، سالم و تندرست است.»

«شخص بیمار در حال حاضر کار نمی‌کند و نزدیکانش شناسایی شده‌اند. ما به هر کسی که فکر می‌کند در تماس با این بیمار بوده است، توصیه می‌کنیم به اداره بهداشت شهرستان یا پزشک مراقبت‌های اولیه خود رجوع کندو واکسن هپاتیت آ بزند.»

استارباکس در اطلاعیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد که «مشغول کار تنگاتنگ با اداره بهداشت کمدن کانتی است و کاملا تابع کلیه قوانین است.»

این شرکت اظهار داشت: «مدرکی موجود نیست که نشان دهد مشتریان یا همکاران مبتلا شده‌اند.»

 بنا به گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC) مجموع ۱۲ هزار و ۴۷۴ مورد هپاتیت آ در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده گزارش شده است. از آن‌جایی که برخی موارد هرگز شناسایی نشده‌اند، این مراکز احتمال می‌دهند تعداد بیماران نزدیک به ۲۴ هزار و ۹۰۰ نفر باشد.

مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های ایالات متحده اعلام کرد، هرچند مبتلایان به هپاتیت آ از سال ۱۹۹۶ (زمانی که نخستین بار واکسن ویژه آن بیماری توصیه شد) به شدت کاهش یافته است، از سال ۲۰۱۶ کشور شاهد شیوع بیماری از فرد به فرد، به‌ویژه در میان معتادان به مواد مخدر تزریقی و افراد بی‌خانمان است و در نتیجه تعداد مبتلایان احتمالی به ۳۲ نفر هزار رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان