فرمانده طالبان: ریش و عمامه برای سربازان اجباری است

«دستور نتراشیدن ریش و عمامه بر سر گذذاشتن تنها شامل سربازان طالبان می‌شود»

در تصاویری که از برنامه‌های آموزشی از سربازان طالبان در مراکز نظامی این گروه پخش می‌شود، یونیفرم ثابت و نظمی که همه پیرو آن باشند، به چشم نمی‌خورد- تلویزیون ملی افغانستان

روز گذشته، یکشنبه ۳۰ آبان، ملا صدیق‌الله عابد، فرمانده امنیتی طالبان در استان دایکندی، در جریان برنامه آموزشی سه‌ روزه‌ای که در مرکز شهر نیلی (مرکز استان دایکندی) برای فرماندهان محلی و ماموران ارشد امنیتی آن گروه تنظیم و برگزار شد، دستور داد که سربازان طالبان باید ریش‌ بگذارند و عمامه بپوشند.

در آن برنامه سه روزه که با هدف تفهیم قوانین و شیوه‌های جدید به فرماندهان طالبان در سطح شهرستان‌ها و روستاها برگزار شد، فرمانده نظامی طالبان در دایکندی دستورات جدیدی به فرماندهان تحت امرش ابلاغ کرد. ملا صدیق‌الله عابد گفت، کسانی که در نهادهای رسمی طالبان کار می‌کنند، به‌خصوص فرماندهان و سربازان، نباید ریش خود را بتراشند. او تصریح کرد که فرماندهان و سربازان می‌بایست با پیروی از دستورات رهبری طالبان، ریش‌های خود را رها کنند و عمامه بر سر بگذارند، تا با مردم عادی تفاوت داشته باشند. 

به گفته صدیق‌الله عابد، دستور نتراشیدن ریش و عمامه بر سر گذاشتن تنها شامل سربازان طالبان می‌شود و بقیه مردم مجبور نیستند از آن دستور پیروی کنند. او پیش از این نیز به مردم دایکندی توصیه کرده بود که اگر کسی به قصد سرقت وارد خانه‌های آنان شود، اجازه دارند به سر سارق شلیک کنند.  

دستور فرمانده طالبان در مورد نحوه پوشش نظامیان در حالی صادر شده است که مقامات طالبان در وزارت‌های دفاع و فرماندهی ستاد ارتش این گروه، بارها گفته‌اند  که می‌خواهند یونیفرم مشخصی برای سربازان طالبان طراحی کنند. سربازان طالبان فعلاً یونیفرم مشخصی ندارند و بیشتر لباس‌های باقی مانده از نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان را می‌پوشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تصاویری که از برنامه‌های آموزشی از سربازان طالبان در مراکز نظامی این گروه پخش می‌شود، یونیفرم ثابت و نظمی که همه پیرو آن باشند، به چشم نمی‌خورد. از میان جنگجویان طالبان، تنها اعضای «قطعه بدری» که گردان انتحاری شبکه حقانی است، یونیفرم و نشان مشخص دارند. گردان بدری مجهزترین گروه نظامی طالبان است که حساس‌ترین نهادهای امنیتی کابل را در اختیار دارند. قطعه بدری تنها در کابل فعال است و بیشتر حافظ منافع سران شبکه حقانی است. 

در همین حال، روز ۲۷ آبان، یک گروه از نظامیان طالبان در فراه، در پایان یک برنامه آموزشی یک‌ماهه، در کنار پوشیدن لباس‌های نظامی مربوط به نیروهای مرزی در دولت پیشین افغانستان، عمامه‌های سیاه نیز بر سر گذاشتند.

مولوی فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، بارها گفته است که در تلاش ایجاد یک ارتش قدرتمند است، اما در سه ماه گذشته مشخص نشده است که این ارتش دارای چه یونیفرم و نشان ویژه‌ای خواهد بود. ظاهراً به همین دلیل، فرماندهان طالبان، نظر به محیط و جغرافیای تحت مسئولیت خود، دستوراتی برای شناخته شدن سربازان از سایر مردم  صادر می‌کنند.