بلاروس: خواهان جنگ نیستیم، اتحادیه اروپا پناهجویان را بپذیرد

رئیس‌ جمهوری بلاروس اعلام کرد که نمی‌خواهد بحران پناهجویان تشدید شود

در بحبوحه تنش‌ها میان لهستان و بلاروس بر سر بحران مهاجران، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌ جمهوری بلاروس، اعلام کرد که کشورش خواهان رویارویی با لهستان نیست، اما همچنان از اتحادیه اروپا می‌خواهد که دو هزار مهاجری را که در مرزهای آن کشور گیر افتاده‌اند، بپذیرد. 

 به گزارش رویترز، رئیس‌ جمهوری بلاروس اظهار داشت: «ما خواهان خشونت یا رویارویی با لهستان نیستیم و نیازی به آن نداریم، زیرا می‌دانیم که اگر بیش از حد پیش برویم، جنگ رخ خواهد داد. با شدت گرفتن بحران، این امر اجتناب‌ناپذیر است و فاجعه خواهد بود.»

در سوی مقابل، روز گذشته، یکشنبه ۲۱ نوامبر، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست‌وزیر لهستان، گفت که بحران پناهجویان ممکن است مقدمه‌ «اتفاقی بسیار بدتر» باشد و گارد مرزی لهستان نیز خبر داد که نیروهای بلاروس همچنان مهاجران را به مرز منتقل می‌کنند.

لهستان تهدید کرده است که در صورت بهبود نیافتن اوضاع، خط راه‌آهن بین دو کشور را مسدود خواهد کرد. بلاروس نیز در پاسخ با بیان این که چنین تهدیدی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، تاکید کرد: «هنوز تصمیمی گرفته نشده، اما در چنین وضعیتی می‌توان رفت‌وآمد ریلی را به سمت منطقه درگیری در شرق اوکراین هدایت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنج‌شنبه گذشته، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا و آلمان پیشنهاد بلاروس را مبنی بر پذیرش دو هزار نفر از پناهجویانی که اکنون در خاک آن کشور هستند، رد کردند. با این حال، لوکاشنکو همچنان تاکید می‌کند که برای حل این مشکل لازم است آلمان برخی از مهاجران را بپذیرد.

رئیس ‌جمهوری بلاروس با انتقاد از تماس نگرفتن اتحادیه اروپا با مینسک در مورد مشکل پناهجویان، گفت: «من همچنان منتظر پاسخ اتحادیه اروپا هستم. آنها به این معضل حتی نگاه هم نمی‌کنند.»

طرح بلاروس مستلزم آن است که مینسک حدود پنج هزار مهاجر را به خانه بازگرداند. لوکاشنکو گفته است که بلاروس در حال آماده‌سازی دومین پرواز برای فرستادن مهاجران به کشورهاشان است و هفته گذشته بیش از ۴۰۰ عراقی به عراق بازگردانده شدند.

اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که هزاران نفر را از خاورمیانه به سمت آن کشور کشانده است و آن‌ها را تشویق می‌کند که از طریق لهستان، لیتوانی، و لتونی، به کشورهای اروپایی وارد شوند. اتحادیه اروپا معتقد است که مینسک این کار را در واکنش به تحریم‌های ناشی از سرکوب تظاهرات در انتخابات مورد مناقشه در آن کشور، انجام می‌دهد. بلاروس آن اتهام و دست داشتن در بحران مهاجران را رد می‌کند.

بیشتر از جهان