رد پای اورانیوم در «تورقوزآباد»

بازرسی‌های آژانس هسته‌ای ادعای اسرائیل را ثابت کرد

عکس از خبرگزاری تسنیم

در حالی که تنها یک روز از سفر سرپرست موقت آژانس بین‌المللی هسته‌ای به تهران می‌گذرد، خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات‌ گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از یک انبار هسته‌ای ایرانی نشانه‌هایی از «اورانیوم» کشف کرده است.

دو دیپلمات که بازرسی‌های آژانس را از نزدیک دنبال می‌کنند به رویترز گفته‌اند آژانس از ایران خواسته که منشا این اورانیوم را توضیح دهد، اما تهران هنوز توضیحی برای آن ارائه نکرده است.

یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفته که درجه غلظت اورانیوم کشف شده، پایین بوده و در حد و اندازه‌های قابل استفاده در تولید بمب هسته‌ای نبوده است. وی گفت احتمالات مختلفی برای این اورانیوم وجود دارد، اما با توجه به اینکه ایران هنوز هیچ توضیحی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده، تایید منشا آن سخت است. وی افزود: «همچنین نمی‌توان گفت آیا رد پای این اورانیوم مربوط به دوران قبل از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بوده یا بعد از آن».

مهرماه پارسال و نشست مجمع عمومی سازمان ملل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با نشان دادن نقشه‌ای از گوگل و هم‌چنین تصویر سر در ساختمانی در «تورقوزآباد» (شهرک فاطمیه در جنوب تهران) گفته بود کشورش از چند ماه قبل اطلاعات «انبار مخفی هسته‌ای ایران» در این محل را به آژانس داده، اما این نهاد اقدامی نکرده و بازرسان خود را به آنجا نفرستاده است. وی گفته بود که این انبار در نزدیکی یک قالیشویی قرار دارد.

آقای نتانیاهو افزوده بود که ایران بعد از برجام نه تنها اسناد برنامه هسته‌ایش برای تولید بمب اتمی را از بین نبرد بلکه مواد هسته‌ای زیادی را در تورقوزآباد مخفی کرد.

نتانیاهو گفته بود که جمهوری اسلامی در این محل ۱۵ کیلوگرم اورانیوم ذخیره کرده بود که بعد از ربوده شدن اسناد فعالیت‌های هسته‌ای توسط اسرائیل، آن را جابجا کرده است. مقام‌های ایران در آن زمان ادعای نتانیاهو را بارها رد کرده بودند.

انتشار گزارش رویترز درباره رد پای اورانیوم در سایت مورد ادعای اسرائیل در حالی است که «کورنل فروتسا»، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه وارد تهران شد تا با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کند.

آقای «فروتسا» در نشست مطبوعاتی با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که ایران باید «به موقع و کامل» با بازرسان این سازمان همکاری کند.

سفر وی به تهران یک روز پس از اعلام سازمان انرژی اتمی ایران درباره گازدهی به سانتریفوژهای نسل جدید انجام می‌شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در دیدار با مدیر کل موقت آژانس خواستار «رعایت اصول حرفه‌ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس به صورت بی‌طرفانه» شد.

بیشتر از