وزیر دفاع اسرائیل: از توافق «گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران حمایت می‌کنم

«پیمان‌ ابراهیم و عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، عاملی برای شکوفایی منطقه‌‌ای و همکاری در مقابل تهدیدهای مشترک ایران است» 

گانتز ایران را تهدیدی جدی برای صلح جهانی و یک تهدید بالقوه وجودی برای اسرائیل دانست- تصویر برگرفته از ویدیوی منتشرشده در کانال یوتیوب Haaretz.com

در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که او می‌تواند از یک توافق اتمی «گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران حمایت کند.

مذاکرات احیای برجام برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که شش دور آن از اوایل سال جاری تا اواخر خردادماه برگزار شده بود، پس از پنج ماه توقف، قرار است هشتم آذرماه (۲۹  نوامبر) در وین ازسر گرفته شود. 

گانتز روز یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه، در نشستی مجازی با موضوع امنیت ملی اسرائیل، با اشاره به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: «من می‌توانم از توافقی حمایت کنم که گسترده‌تر، قوی‌تر و طولانی‌تر باشد، ایران را [از این مسیر] بازگرداند، توانایی‌های [هسته‌ای] فعلی آن را از بین ببرد و بازرسی‌های کارآمد بر تاسیسات اتمی و تولید تسلیحات در آن کشور برقرار کند.»

بحث درمورد ضرورت برقراری توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران، پیش از این هم مطرح شده بود و مقام‌های دولت آمریکا گفته بودند که مذاکرات احیای برجام را مقدمه‌ای برای مذاکره برای چنان توافقی با ایران می‌دانند. این درحالی است که ایران هرگونه مذاکره فراتر از برجام را رد کرده و حتی درمورد اراده‌اش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام نیز تردیدهای جدی مطرح شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اسرائیل در این نشست که با همکاری روزنامه هاآرتص و دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) برگزار شده بود، ایران را «یک چالش بین‌المللی و منطقه‌ای و چالشی برای اسرائیل» دانست که خود را به‌عنوان یک «قدرت برتر منطقه‌ای» می‌بیند و «به‌طور نظام‌مند، ارتش‌های تروریستی را تجهیز و ایدئولوژی رادیکال خود، تسلیحات، پول و نیروی انسانی را به سراسر خاورمیانه صادر می‌کند».

گانتز با اشاره به مواردی از اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه، گفت: «آن‌ها منابع اقتصادی را هدف می‌گیرند، همان‌طور که در مورد حمله به آرامکو دیدیم؛ تجارت جهانی را مختل می‌کنند، همان‌طور که در مورد حمله به کشتی مرسر استریت دیدیم؛ به روندهای دموکراتیک آسیب می‌زنند، همان‌طور که در انتخابات عراق دیدیم و حکومت‌ها را از بین می‌برند، همان‌طور که در لبنان و سوریه دیدیم.»

او اضافه کرد: «تمام اقدام‌های فعلی ایران، بدون دسترسی آن کشور به توان هسته‌ای است. حالا تصور کنید اگر آن کشور به آستانه هسته‌ای شدن برسد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟»    

وزیر دفاع اسرائیل ایران را «تهدیدی جدی برای صلح جهانی و یک تهدید بالقوه وجودی برای اسرائیل» خواند و افزود: «ما به اقدام‌های خود ادامه می‌دهیم تا اطمینان پیدا کنیم که ایران هرگز به توان نظامی هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»   

گانتز علاوه‌براین، گفت که این روزها با وجود تهدید فزاینده برنامه هسته‌ای ایران و نیروهای نیابتی آن در منطقه، «ازهمیشه خوشبین‌تر» است. او یکی از دلایل اصلی خوش‌بینی خود را برقراری پیمان‌ ابراهیم و عادی‌سازی روابط با کشورهای عرب ازجمله امارات متحده عربی، بحرین و مراکش و امکان تقویت بیشتر آن دانست که شکوفایی منطقه‌ و همکاری در مقابل تهدیدهای مشترک ایران را درپی خواهد داشت. 

توافق‌های عادی‌سازی روابط موسوم به پیمان‌ ابراهیم که در سپتامبر ۲۰۲۰ با میانجی‌گری آمریکا انجام شد، برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش، و سودان را درپی داشت. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی اعلام کرد که دولت بایدن به‌دنبال توسعه «پیمان ابراهیم» است.