منع بازیگری زنان، محدودیت‌های تازه طالبان برای رسانه‌ها

پخش فیلم با بازیگری زنان و نقش پیامبران در رسانه‌های تصویری افغانستان ممنوع شد

امروز، یکشنبه ۳۰ آبان، در نشستی با خبرنگاران افغانستان که در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل برگزار شد، شیخ محمدخالد حنفی، وزیر «امر به معروف و نهی از منکر» و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ آن گروه، دستورهای جدید وزارت امر به معروف طالبان را در مورد شیوه فعالیت انتشاراتی رسانه‌های افغانستان اعلام کردند.

دستورات جدید وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان برای رسانه‌های افغانستان، حاوی نکاتی همچون تاکید بر حجاب مجریان و خبرنگاران زن در  رسانه‌ها، منع پخش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی، و منع پخش سریال‌ها و فیلم‌هایی با نقش‌آفرینی زنان است.

در اعلامیه وزارت امر به معروف طالبان که در آن نشست در دسترس رسانه‌ها قرار  گرفت، در مورد فعالیت زنان در رسانه‌ها آمده است که خبرنگاران زن باید با «حجاب کامل اسلامی» بر صفحه تلویزیون ظاهر شوند، اما فیلم‌هایی که هنرپیشه‌های زن در آن نقش بازی کرده‌اند، نباید از تلویزیون‌های افغانستان پخش شوند. در آن اعلامیه به نوع پوشش هنرپیشه‌های مرد در فیلم‌ها و سریال‌ها نیز اشاره شده است و بر پوشیده بودن بدن مردان، و نیز در نظر گرفتن اصول شرعی در پخش محتوای رسانه‌ها تاکید شده است. 

ذبیح‌الله مجاهد در آن نشست گفت: «رسانه‌ها حیثیت منبر را دارند، پس باید مردم را به راه درست هدایت کنند. امیدواریم رسانه‌های افغانستان نقش خوبی در روشنگری اذهان عامه، به ویژه نسل جدید، بازی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرح این گفته ذبیح‌الله مجاهد در اعلامیه مطبوعاتی وزارت امر به معروف  طالبان به این شکل آمده است که رسانه‌های افغانستان باید از پخش و نشر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در مغایرت با اصول شریعت اسلامی و عرف و عنعنات جامعه افغانستان است، جلوگیری کنند. این اعلامیه همچنین پخش فیلم و سریال‌های خارجی را به دلیل «ترویج فرهنگ بیگانه و فراهم‌سازی اسباب بی‌اخلاقی در جامعه» منع کرده است. 

در همین حال، بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، به نقل از وزیر امر به معروف طالبان، در توییتر نوشت: «امارت اسلامی برای حفظ آبرو، حیثیت و حقوق همه شهروندان خود، به ویژه خواهران، تلاش می‌کند. پس رسانه‌ها نیز باید برای اصلاح جامعه کار کنند و جلو گسترش فرهنگ بیگانه را بگیرند.»

بخش‌هایی از اعلامیه وزارت امر به معروف طالبان، به محدودیت محتوای برنامه‌های تفریحی و طنز‌آمیز رسانه‌ها نیز اشاره دارد و همچنین پخش سریال‌ها یا فیلم‌هایی را که در آن هنرپیشه‌های سینما در نقش پیامبران یا همراهان پیامبران (صحابه) بازی کرده‌اند، جداً ممنوع کرده است.

محدودیت‌های جدید بر رسانه‌های افغانستان از سوی طالبان در حالی اعمال می‌شود که آخرین شمه‌های آزادی بیان در افغانستان در حال از بین رفتن است و دست‌کم دویست رسانه در افغانستان در سه ماه اخیر به فعالیت خود پایان داده‌اند. 

به نظر می‌رسد که در سه ماه گذشته طالبان در تلاش برای مشخص کردن موضع‌ خود در مورد رسانه‌های افغانستان بوده‌اند و سرانجام تصمیم گرفته‌اند که فعالیت‌های رسانه‌ها را به ویژه در خصوص زنان، محدود کنند. هرچند در این سه ماه رسانه‌های افغانستان پخش برخی از برنامه‌های تفریحی و سریال‌ها را متوقف کرده بودند، اما به دلیل مشخص نبودن موضع طالبان در مورد کار رسانه‌ها، در بلاتکلیفی به‌سر می‌بردند. برخی از رسانه‌های افغانستان تا یک روز قبل از نشر این اعلامیه نیز سریال‌های خارجی و برنامه‌های طنزآمیزشان را پخش می‌کردند. اکنون و با روشن شدن رویکرد طالبان در مورد فعالیت رسانه‌ها، مشخص نیست که چه تعدادی از رسانه‌های افغانستان حاضر خواهند شد زیر این قیودات سختگیرانه، به فعالیت ادامه دهند.