رئیس جمهوری اسرائیل: متحدانمان در مذاکره با ایران «سختگیر و قاطع» باشند

هرتزوگ پیش از سفر به لندن، تصمیم بریتانیا برای غیرقانونی اعلام کردن حماس را «گامی بسیار مهم در جنگ علیه تروریسم» دانست

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، روز دوشنبه برای یک سفر رسمی دو روزه به لندن رفت- تصویر از حساب توئیتر اسحاق هرتزوگ @Isaac_Herzog

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری آن کشور به لندن، ایران یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای او با مقام‌های بلندپایه بریتانیا خواهد بود. او پیش از سفرش تاکید کرد که در گفت‌وگو با مقام‌های بریتانیایی موضع اسرائیل را در قبال ایران روشن می‌کند و خواستار برخورد «سختگیر و قاطع» در مذاکره با ایران خواهد شد.  

اسحاق هرتزوگ صبح روز یکشنبه، ۳۰ آبان‌ماه، برای یک سفر رسمی سه روزه عازم لندن شد. او قرار است در این سفر با بوریس جانسون، نخست‌وزیر، لیز تراس، وزیر خارجه و مقام‌های دیگر، از جمله نمایندگان پارلمان، و همچنین شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا، دیدار کند.

رئیس جمهوری اسرائیل پیش از ترک آن کشور برای سفر به لندن، «بریتانیا را یکی از قوی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان کشور خود دانست» و گفت: «من این موضوع را روشن می‌کنم که اسرائیل نمی‌تواند اجازه دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و از متحدانش انتظار دارد که در قبال ایرانی‌ها، ازجمله در مذاکره با آن‌ها، سختگیر و قاطع باشند. اسرائیل ضمن طرح شفاف این موضع برای همه دوستانش، البته روشن می‌کند که همه گزینه‌ها را برای دفاع از خود محفوظ می‌دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات غیرمستقیم برای احیای برجام و بازگشت متقابل ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که شش دور آن از اوایل سال جاری تا اواخر خردادماه برگزار شده بود، پس از پنج ماه توقف، بالاخره قرار است هشتم آذرماه (۲۹  نوامبر) در وین از سر گرفته شود. در این مذاکرات که در قالب کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود و اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده آن است، هیئت‌هایی از بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین، با هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی گفت‌وگو  می‌کنند. هیئت آمریکایی نیز به‌طور غیرمستقیم در مذاکرات شرکت خواهد داشت.

مقام‌های اسرائیلی همواره از سرسخت‌ترین مخالفان برنامه هسته‌ای ایران بوده و در مورد تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هشدار داده‌اند. اسحاق هرتزوگ تیرماه سال جاری، در مراسم ادای سوگند برای ریاست جمهوری اسرائیل، اعلام کرد که با تهدیدهای استراتژیک علیه کشورش، ازجمله برنامه هسته‌ای ایران، مقابله خواهد کرد.     

هرتزوگ همچنین در سخنان خود، تصمیم اخیر دولت بریتانیا برای قرار دادن گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی را «گامی بسیار مهم در جنگ علیه تروریسم» دانست و اعلام کرد که در دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا از این تصمیم تشکر خواهد کرد. 

گروه فلسطینی حماس، از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی است که کنترل نوار غزه را در دست دارد. این گروه دارای دو شاخه نظامی و سیاسی است و بریتانیا پیش‌تر «گردان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی این گروه را در فهرست تروریستی خود قرار داده بود. 

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، روز جمعه، ٢٨ آبان‌ماه، گفت «کلیت» حماس به‌عنوان یک سازمان تروریستی در بریتانیا غیرقانونی اعلام می‌شود و انجام هر اقدامی که به‌‌گونه‌ای حمایت از حماس باشد، پشتیبانی از تروریسم محسوب می‌شود و مجازات قانونی خواهد داشت.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز پیش از این حماس را در فهرست سازمان‌های ترویستی خود قرار داده بودند.